richardengelfriet.nl

Home » Managementmythes » De Succesillusie

De Succesillusie

Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen vanaf komt

Natuurlijk wilt u succesvol zijn. Om u daarbij te helpen geven trainers, goeroes en managementboeken veel adviezen: oefen met een elevator pitch, maak uw doelen SMART en blijf heel authentiek uzelf.

Maar…waar is het bewijs voor al die succesformules?

Succesonderzoeker Richard Engelfriet (auteur van onder meer Zo simpel kan het zijn en Hoe vang ik een rat) komt in dit prikkelende en humoristisch geschreven boek tot een heel andere conclusie: trainers, goeroes en consultants bedriegen u waar u bij staat.

Er is helemaal geen bewijs dat het zinvol is om uw doelen SMART te maken. Simon Sinek heeft zijn golden circles (‘always start with why’) uit zijn duim gezogen. Disruptive innovation is pure stemmingmakerij. Onderzoek waaruit blijkt dat een Unique Selling Proposition een voorspeller is van succes bestaat helemaal niet en wie geld wil uitgeven aan persoonlijkheidstests kan net zo goed naar Madame Zaza op de kermis gaan. En voor alle fans van omdenken: de grootste ‘ja-maar-vrije-zone’ ligt in Noord-Korea.

Laat u niets wijsmaken. Succes is geen keuze. Het geheim achter succes…is nog altijd geheim. Het enige wat zeker is, is de illusie dat succes maakbaar is.

Bestellen
Doe uzelf een plezier en bestel snel een exemplaar voor de speciale ramsj-prijs van 12.50 inclusief verzendkosten en btw via een mailtje aan mij. Ik wens u alvast veel leesplezier!

Goeroes over De Succesillusie

Ik vond de boeken van Engelfriet leuker toen hij nog in zijn comfort­zone zat – R. Veltenaar

Ik mis een helder USP bij dit boek – H. van Wensen

This books lacks love, energy and authenticity. This will not awaken your Giant within – T. Robbins

Wat een vreselijk boek. We gaan dit onmiddellijk omdenken – B. Gunster

This book raises one important question: why? – S. Sinek

Ik voorspel dat dit boek volstrekt geen invloed heeft op goeroes – A. Bakas

Een gemiste kans. Met mijn adviezen had Engelfriet zijn impact met 10% kunnen vergroten – B. Tiggelaar

Interview Spijkers met Koppen
Beluister hier het interview van Dolf Jansen met Richard Engelfriet in het Radio2-programma Spijkers met Koppen over De Succesillusie.

Interview BNR
Beluister hier het interview op BNR Nieuwsradio: ‘Succesformules zijn pure borrelpraat’.

Debat BNR
Beluister hier het debat op BNR Nieuwsradio: ‘Consultancy-kwakzalvers?’.

Interview Telegraaf
Lees hier het interview in De Telegraaf: ‘Goeroes zijn van firma list en bedrog’.

Column Trouw
Lees hier de column ‘Verban de managementgoeroes van onze scholen’ in Trouw.

Interview Volkskrant
Lees hier het interview ‘Wantrouw kletspraatjes van managementgoeroes’ in de Volkskrant.

Interview NRC
Lees hier het interview ‘Succesverhalen zijn onmogelijk te checken’ in NRC.

Interview Managementboek
Lees hier het interview ‘Methodes om succes te voorspellen zijn echt gevaarlijk’ op Managementboek.nl.

Interview MT
Lees hier het interview ‘Theorieën over wegen naar succes zijn vaak onzin’ in Management Team.

Interview nu.nl
Lees hier het interview ‘De illusie van maakbaar succes is gevaarlijk’ op nu.nl.

Interview HP/De Tijd
Helaas niet online beschikbaar.

Interview HUMO (België)
Lees hier het interview ‘Voorbij de prietpraat: ‘De succesillusie’ doorprikt de zeepbellen van managementgoeroes’ op humo.be.

Interview Financieel Dagblad
Lees hier het interview ‘De tirannie van efficient werken’ op fd.nl.

Specificaties

Uitgeverij: Uitgeverij Haystack
Titel: De succesillusie
Ondertitel: Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen vanaf komt
ISBN: 9789461262080
Auteur: Richard Engelfriet
Omvang boek: 200 pagina’s
Kaft: Hardcover

Download hier de gratis preview van mijn boek!


20 reacties

  1. fritsvanvugt schreef:

    I love this! Het doorprikken van hypes, het ondergraven van tunnelvisies, het ontmaskeren van goeroewaarheden, en uiteindelijk…… het aan de haak stellen van dociel navolggedrag. Heerlijk! Richard, ga zo door!

  2. Marsel van Hoorn schreef:

    Wat goed dat ook dit boek gelukt is!
    Heel belangrijk thema – proficiat.

  3. […] Engelfriet,  auteur van De Succesillusie Over hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daaraan kunt […]

  4. muschfacilities schreef:

    Ik heb inmiddels een exemplaar besteld en ontvangen. Prachtig boek. Hard cover. En alleen het colofon al is zoooo lezenswaardig!!!
    Geweldig.
    Ik kan er zo slecht tegen, die uitroepen: “succes is een keuze”. Ammehoela. En Richard is het met me eens. Super goed boek. Richard is meester in het relativeren. En meester in het doorprikken van schijn.

  5. Stella Duindam schreef:

    Hoi Richard Engelfriet,
    Een idee voor je volgende project; waarom doe jij dan niet een gedegen onderzoek naar wat mensen of bedrijven wel succesvol maakt? Zoals je omschrijft hoe het wel zou moeten. Misschien help jij er de mensen dan (nog) meer mee dan nu?
    Met vriendelijke groet,

    Stella

  6. Dag Stella, met alle liefde en plezier zou ik dat doen…maar hoe zou je zo’n onderzoek moeten doen? Ik probeer in mijn boek juist uit te leggen hoe lastig dat is – het aantonen van causaliteit is vreselijk ingewikkeld, ook voor wetenschappers. Ga maar na: hoe kun je een methode ‘testen’, rekening houdend met alle omstandigheden, talent, geluk en ga zo maar door? Het is een methodologisch mijnenveld.

    Met de huidige stand van wetenschap is het volgens mij eenvoudigweg niet mogelijk en zullen we moeten accepteren dat de vraag ‘wat leidt tot succes’ net zo moeilijk te beantwoorden is als de vraag ‘bestaat God’. Mocht je een suggestie hebben hoe ik zo’n project zou moeten aanpakken, dan hoor ik het uiteraard graag van jou of een andere lezer!

  7. Rudy schreef:

    Suggestie om in een volgende versie ook het sprookje van het canvas-model op te nemen. Sinds enkele jaren is dit helemaal hot en zelfs studenten van allerlei hbo-opleidingen raken er mee besmet. Alles is dan ineens een ‘value proposition’ voor ‘customers’. Welke propositie heb je voor je vrouw die ook een klant is? Dat soort denkpatronen krijg je dan. Bedenk eens hoe de uitvinders van de woekerpolissen hun canvasmodel hebben ingevuld (dat ging van een leien dakje!). Meer achtergrondinformatie zie bijvoorbeeld http://www.slimmefinanciering.nl/canvasmodel-4-pas-op-gevaarlijk/.

  8. Rudy schreef:

    Nog een suggestie voor een sprookje, van een andere orde. Sprookjes waar bedrijven voor willen betalen en die niet werken: soit. Luxe-probleem. Maar wat denk je van het sprookje van de vrije marktwerking (zoals beschreven bijv in Koen Haegens: de grootste show op aarde). De voordelen van die marktwerking zijn in tegenstelling tot de managementsprookjes wél bewezen in ingewikkelde economisch-wiskundige artikelen. Ondertussen leidt dát sprookje tot veel maatschappelijke schade (is de stelling). Dus jij focust nu op ‘niet bewezen maar ook niet veel schade’, mijn voorstel zou zijn ‘(zogenaamd) wél bewezen, maar toch veel schade’.

  9. S. Janssen schreef:

    Wat een HEERlijk boek, het lezen kost je een paar uur, maar je krijgt er een eeuwigheid aan kostbare VRIJETIJD voor terug om zinvol te besteden!

  10. […] presenteren. En die mag dan vervolgens zelf nadenken en zijn conclusie trekken. Dat lijkt mij 100% Succesillusie-proof […]

  11. […] PS. Alle informatie over het boek vindt u hier! […]

Plaats een reactie

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’