richardengelfriet.nl

Home » Managementmythes » Hoe U In 7 Stappen Uw Boek In De Top Tien Krijgt

Hoe U In 7 Stappen Uw Boek In De Top Tien Krijgt

Wilt u ook binnen twee weken uw boek in de Managementboek top tien? Gebruik dan de 7 stappen die de succesvolle auteur Richard Engelfriet heeft gezet om binnen twee weken na publicatie tot de bestverkochte managementboeken te horen: ‘Uiteindelijk draait het om authenticiteit’.

Hij rent momenteel van het ene interview naar het andere. Richard Engelfriet is hot in managementland. Zijn boek De Succesillusie verbreekt momenteel alle verkooprecords. Wij spraken met de auteur en zijn uitgever en vroegen hen naar de redenen achter het snelle succes.

Stap 1. Stel een stip aan de horizon en durf te dromen
‘Ik heb Richard leren kennen in een lift,’ vertelt Geerhard Bolte van Uitgeverij Haystack, ‘Binnen een minuut had hij verteld waar zijn boek over ging en hoe dat onze uitgeverij schathemeltjerijk zou maken. Vanaf dat moment wist ik zeker dat dit boek binnen twee weken in de top tien zou belanden.’ De auteur en de uitgever hebben vervolgens een stip aan de horizon gezet en 81 SMART geformuleerde doelstellingen gemaakt. Engelfriet: ‘Eén van die doelstellingen was bijvoorbeeld om in de nacht van 19 januari om 3.04h te dromen. Ik heb me ook echt aan dat doel gehouden. En je ziet het resultaat.’

Stap 2. Kom uit je comfort zone
Richard Engelfriet is van huis uit een buitengewoon aimabel mens, maar wel een tikje verlegen. Zet hem in een volle kroeg en hij klapt helemaal dicht. Zijn vorige boek Zo simpel kan het zijn paste dan ook helemaal bij de pleasende Engelfriet: ‘Ik kreeg verzoeken of ik niet een soort deel 2 kon schrijven. Nog 30 inspirerende verhalen over de helende werking van worstenbroodjes en succesvolle ambtelijke acties met stickers in Gent. Maar dat wilde ik niet. Ik wilde nu echt eens uit mijn comfort zone komen. Ik krijg nu boze hoogleraren, briesende consultants en verontwaardigde goeroes op mijn dak. Dat is wel even slikken. Maar de strategie heeft gewerkt: ik sta al twee dagen in de top tien. Het bewijst maar weer eens dat de magic happens buiten je comfort zone.’

Stap 3. Bepaal je URP
De tijd van een Unique Selling Proposition is voorbij. Steeds meer marketeers benadrukken dat het tegenwoordig gaat om een Unique Buying Proposition. Uitgeverij Haystack maakte bij het vervaardigen van De Succesillusie echter gebruik van de laatste marketinginnovatie: het relatief onbekende instrument Unique Reading Proposition. Geerhard Bolte legt uit: ‘Je wilt niet alleen dat mensen je boeken kopen, maar dat ze het daadwerkelijk gaan lezen. Dankzij het gebruik van een URP is de ROI van onze boeken gigantisch gestegen. Bij Engelfriet ligt dat inmiddels rond de 73%. Dat is pure winst’.

Stap 4. Authenticiteit en openstaan voor vernieuwing
‘Een boek kan alleen in de top tien komen als het authentiek is en als de auteur open staat voor vernieuwing,’ zo stellen gerenommeerde wetenschappers. Zij ondervroegen alle auteurs die ooit een boek in de top tien hebben gehad naar de redenen achter hun succes: ‘Het was een kleine moeite om dat ook aan Richard Engelfriet te vragen. Ook hij gaf aan zichzelf zeer authentiek te vinden en open te staan voor vernieuwing. Het mag duidelijk zijn dat dit bevestigt wat al eerder wetenschappelijk is aangetoond: de combinatie van authenticiteit en open staan voor vernieuwing zijn sleutels tot succes.’

Stap 5. Test je persoonlijkheid
‘Ik vond het heel belangrijk om vooraf goed te testen of ik wel de juiste persoonlijkheid heb voor een notering in de top tien,’ aldus een bevlogen Engelfriet. ‘Daarom heb ik ook een uitgebreide persoonlijkheidstest gedaan. Hierin kon ik aangeven of ik de ambitie had om in de top tien te komen en of ik schrijven leuk vindt. Daarnaast waren er ook objectief vast te stellen indicatoren, zoals mijn woonplaats.’ De resultaten waren verbluffend nauwkeurig, aldus de normaal gesproken toch wat sceptische Engelfriet: ‘Ik herken mij enorm in de uitkomsten. Er kwam inderdaad uit dat ik de ambitie had om in de top tien te komen, schrijven leuk vindt en in Tilburg woon. Zo’n test gaf mij net dat extra zetje om gerust te zijn dat mijn boek de top tien zou halen.’

Stap 6. Maak gebruik van de 5/95-doorbraak
Recent wetenschappelijk inzicht heeft duidelijk gemaakt dat het grootste deel van ons gedrag onbewust en automatisch tot stand komt. Een schatting is dat 5% bewust, gepland gedrag is, tegenover 95% onbewust, automatisch gedrag. Engelfriet is bewust met die kennis aan de slag gegaan: ‘Het was heerlijk om ieder uur 57 minuten onbewust te kunnen leven. Echt, geen idee meer wat ik heb gedaan. Maar die drie minuten die ik ieder uur bewust leefde, heb ik steeds besteed aan het twitteren over mijn boek. Het was echt dromen, durven en doen. Dit wordt mijn jaar!’.

Stap 7. It always ends with why
‘Iedereen begint tegenwoordig met zijn why. Daarmee kon ik mij dus niet onderscheiden. Je wilt als auteur toch opvallen tussen alle andere boeken. Vandaar dat ik bij dit boek eindig met mijn why,’ zo besluit Engelfriet zijn adviezen: ‘Ik heb besloten dat ik met mijn boek de status quo uitdaag om zo de wereldvrede te bevorderen.’

Tot slot wilden we natuurlijk graag weten of Engelfriet een voorspelling kan doen over de robuustheid van zijn succes: ‘Ik weet zeker dat er een moment gaat komen dat anderen met deze 7 stappen ook succes gaan boeken. Ik werk zelf met een PDCA-cyclus om vast te stellen wanneer dat moment is aangebroken. Wat de toekomst ook gaat brengen, ik geloof er in’.

Wilt u meedelen in het succes? Bestel dan vandaag nog zo’n Top Tien Exemplaar van De Succesillusie. Wees er snel bij, want op = op!


3 reacties

  1. Frank schreef:

    Jong gras eten en ’s ochtends 11 minuten pianospelen schijnt ook tot succes te leiden. Gras smaakt mij nooit, al is een noot zo groot als een garagepoort dan nog kan ik ‘m niet lezen. Het zal dus niets met mij worden. Maar ik lees wel graag…..😉

  2. Ha, ha! Alle flauwekul staat er netjes in. Genóten!

  3. rebeldad1969 schreef:

    is toch het ergste wat je kan overkomen? Een topnotering in de managementboek top 20. Zoiets als Youp van Heks’ alcoholvrije bier. Wach met SMART op een eerste dichtbundel. Viooltjes zijn rood, rooosjes zijn blauw. Ik ben een beetje dronken, maar ik houd van JOU.

Geef een reactie

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

