richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Stop met het africhten van personeel

Stop met het africhten van personeel

Mijn lengte is 1.97 meter. Combineer dat met mijn 68 kilo lichaamsgewicht en u begrijpt de uitdaging van de gemiddelde kledingverkoper die mij moet helpen aan een nieuwe broek. Gelukkig vond ik vorige week na veel passen en meten een geschikt exemplaar. In al mijn naïviteit dacht ik te kunnen betalen. Maar de verkoopster had nog een vraag: ‘Kan ik u misschien nog ergens anders mee van dienst zijn?’.

Och, natuurlijk kon die lieve schat dat. Ik meldde haar dat ik nog melk moest hebben, dat mijn dochter nog van het kinderdagverblijf gehaald moest worden en dat ik nog op zoek was naar een onderwerp voor een nieuwe column. Enigszins verrast keek ze me aan en stamelde: ‘Ehh…nu ben ik toch even de draad kwijt. Dit hebben we niet gehad in de cursus’.

Wat bleek? De verkoopster was op training geweest. Onder het motto ‘altijd hengelen naar omzet’ moesten alle verkopers voortaan bij iedere klant vragen of ze hen ‘nog ergens anders mee van dienst konden zijn’. Mijn broek zakte spontaan af.

Wilt u misschien de dagaanbieding?
Illustratie: Jolie van der KlisNiet alleen in kledingwinkels heeft het virus van foute verkooptrainingen toegeslagen, ook benzinepomphouders zijn op cursus geweest. Sta je nietsvermoedend te pinnen, krijg je de vraag of je interesse hebt in twee pakjes kauwgom voor een euro. U weet wel, de ‘dagaanbieding’. Want laten we eerlijk zijn, als je die vraag 100 keer stelt, zijn er altijd wel 2 klanten die een euro extra uitgeven en da’s toch weer omzet.

Ik moet dan altijd denken aan een foute huisgenoot van mij, die tijdens het stappen aan alle meisjes vroeg of ze met hem mee naar huis wilden gaan: ‘Echt waar, als je dat maar blijft vragen is er altijd wel eentje die toehapt’.

Verkopen zonder gezeik
Natuurlijk wilt u dat uw personeel zoveel mogelijk omzet voor u genereert. Maar waarom laat u hen dan toch altijd van die foute zinnen ophoesten? Stop toch eens met het africhten van uw personeel. En begin dan eens met het aanleren van trots en passie op hun vak en voor uw bedrijf. Als die kledingverkoopster de volgende keer enthousiast een leuk overhemd voor mij uit de rekken haalt, heb je een veel grotere kans op én een tevreden klant én meer omzet.

En tot slot nog een tip voor die benzinepomphouders: in Nieuw-Zeeland loopt bij ieder tankstation een medewerker buiten rond. Hij maakt een praatje, helpt mensen met tanken en geeft desgewenst een tip voor een leuk restaurant of een mooie wandelroute. Dàt is pas een dagaanbieding!

Deze column verscheen eerder op nu.nl.


2 reacties

  1. Jop Jurriaans schreef:

    Mooi verwoord en helemaal mee eens. Zonder inspiratie en autnomie blijven procedures procedures en resultaat ver weg.
    Groeten uit Griekenland

  2. jeroen schreef:

    Het kauwgom voorbeeld in de benzinepomp: meer dan herkenbaar en zo irritant, (voor mij als kauwgom “vermijder”). En bij iedere pin-gang weet je dat die vraag gaat komen …ben ik haar dit keer voor en zeg : geen zegels, airmiles, dagaanbieding, kauwgum, en ja graag wel de BTW bon! Of laat ik het maar langs denderen en zeg Nee, nee,nee..ja..(die bon dus).
    Hier komt het Cor vd laak syndroom boven: tot gek worden toe: “zo meneer van der Laak kan weer lekker roken”. Deze mevrouw van de benzinepomp kent mij toch en weet dat ik geen “add-ons” wil….Zou klantenkennis niet eens in een training kunnen?

    Jeroen van lawick

Geef een reactie

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

