richardengelfriet.nl

Home » Organisaties en hun eigenaardigheden » Doe de Quick Scan Gecertificeerd Klagen®

Doe de Quick Scan Gecertificeerd Klagen®

Een potje zeuren over de bureaucratie van de overheid? Ondernemer Richard Engelfriet vindt dat u dan wel zelf het goede voorbeeld moet geven. Hij introduceert daarom de Quick Scan Gecertificeerd Klagen®.

Ik vind dat je alleen mag klagen over gedrag van anderen als je zelf het goede voorbeeld geeft. Het is toch altijd een beetje pedant als je zegt dat dikke mensen gezonder moeten eten, terwijl je zelf net een frietje hebt besteld. Veel bedrijven mogen dit principe wat mij betreft ook eens in hun oren knopen: die klagen graag steen en been over ‘de bureaucratie’ van de overheid, terwijl ze zelf ook een enorme bijdrage leveren aan bureaucratie. Vandaar dat ik ben begonnen met Officieel Gecertificeerd Klagen®. Gecertificeerde bedrijven mogen ongebreideld zeuren over bureaucratie van de overheid, zolang ze zelf het goede voorbeeld geven. Meld u zich ook aan?

Uit de praktijk
Ik maak mijn facturen al 15 jaar op in Word en verstuur ze per email. Ik deed dus al aan ‘e-facturering’ voordat de term door hippe consultancyfirma’s was bedacht. De reden was overigens vrij banaal: als startend ondernemer scheelde het versturen van een email mij gewoon de kosten van een postzegel. Daarnaast heeft het maken van facturen in Word een groot voordeel: tegenwoordig stellen bedrijven steeds meer eisen aan de opmaak van de factuur. De tenaamstelling en adressering moet op een specifieke manier, en er moet meestal een wirwar aan budgetcodes, referentienummers en/of projectcodes op vermeld. Ik mail mijn klanten altijd dat ze mijn facturen zelf naar hartenlust mogen aanvullen met al die prachtige eisen. Scheelt mij weer werk 😉

Toch ging het onlangs mis. Bij een groot commercieel bedrijf waar ik een workshop had verzorgd, kreeg ik na het versturen van mijn factuur in Word een mailtje terug van de afdeling Financiën: ‘Geachte heer Engelfriet. Wij accepteren alleen facturen in PDF’. Ik ben uiteraard altijd bereid mensen met wat minder aanleg in computer skills te helpen en stuurde dan ook een vriendelijk mailtje terug: ‘Dan moet je klikken op save as pdf’.

Na een week kreeg ik de volgende reactie: ‘We hebben je voorstel intern besproken met de afdeling inkoop en de afdeling juridische zaken. Wij zijn van mening dat jij op save as pdf moet klikken.’ Saillant detail: de workshop die ik had verzorgd ging over mijn boek Zo simpel kan het zijn.

Gecertificeerd klagen: komt uw organisatie in aanmerking?
Voor alle helderheid: bovenstaand voorbeeld is van een groot commercieel bedrijf, niet van een overheidsdienst. Ik vind dat als je je schuldig maakt aan dit soort geneuzel, je ook niet mag klagen over geneuzel van de overheid. En daarom ben ik gestart met Officieel Gecertificeerd Klagen®.

Indien u denkt dat uw organisatie het goede voorbeeld geeft, daag ik u uit voor een heuse Quick Scan waarmee u vandaag nog in aanmerking kunt komen voor Officieel Gecertificeerd Klagen®.

Quick Scan Officieel Gecertificeerd Klagen®
Wilt u graag…

…Klagen over onbegrijpelijk jargon en andere moeilijkdoenerij van de overheid?
Zorg dan dat uw algemene voorwaarden passen op maximaal 1 a4 (lettergrootte minimaal 12) en zijn geschreven in begrijpelijk Nederlands

…Klagen over de traagheid van de overheid?
Betaal dan zelf uw facturen netjes binnen 14 dagen

…Klagen over onzinnige regeltjes?
Haal dan die onzinnige disclaimer onderaan uw emailberichten ook weg!

Bent u geslaagd voor de Quick Scan? Of heeft u andere klaageisen over de overheid waar u wél zelf het goede voorbeeld geeft? U kunt uw reactie, voorzien van uw Kamer van Koophandelnummer, BTW-registratiecode en lievelingskleur mailen naar info@richardengelfriet.nl. Vermeld in de onderwerpbalk ‘projectcode ‘XHTG&^$12aA’, anders kan ik uw aanvraag helaas niet in behandeling nemen.

Na grondige inspectie ontvangt u dan van mij het enige echte Officieel Gecertificeerd Klagen®-certificaat waarmee u op ondernemersborrels zonder verdere schroom ongebreideld mag zeuren over de overheid en haar bureaucratie. Proost!


4 reacties

  1. p.m.boin schreef:

    ga vooral door….

  2. En hoe controleer je zelf dan of je factuur netjes en goed is betaald? Door de factuur in word te sturen, kunnen data en bedragen worden aangepast, net als een bankrekeningnummer. Voor de interne beheersing (ja een accountant hier) is een word factuur een drama! En je moet zelf ook nog eens goed controleren of je factuur volledig en op tijd is betaald.

    • Dag Wesley,

      dank voor je reactie! Ik heb hier in 15 jaar en heel veel facturen later nog nooit problemen mee gehad. Natuurlijk hou ik bij of een factuur betaald is. Veel mensen denken altijd dat er allerlei rampen gaan ontstaan, maar wie goed contact heeft met zijn klanten, hoeft nergens voor te vrezen. Vorig jaar heb ik ook nog veel boeken aan particulieren verkocht, ik stuurde steeds het boek vooruit en een factuur in word per email. Allemaal keurig betaald. Het leven kan echt simpel zijn. Succes!

      Groetjes
      Richard

      • Contact met particulieren of MKB is anders dan met grotere bedrijven. Daar is voor de interne beheersing van kosten gekozen om mensen aan te wijzen die betalingen mogen accorderen (budgethouders) en is er om efficiency redenen gekozen om eenmaal per week de facturen te betalen die op dat moment een vervaldatum hebben die minder dan 7 dagen in de toekomst ligt. Als een redelijk bedrijf duizend facturen per maand krijgt, kost het ontzettend veel geld om deze allemaal, een voor een, met de hand uit te betalen.

        Bij particulieren maakt dat natuurlijk weinig uit, een factuur is een factuur, of deze nu in word of pdf formaat is. Overigens is het natuurlijk nonsens dat facturen er 14 (!!) dagen over doen om bij iedereen langs te gaan, dat ligt aan de individuen die er tussen zitten, die alles op schuiven naar de bekende ‘vrijdagmiddag’, waarbij ze in 1 rits alles accorderen. Dan duurt het wel even ja…

        In de kern ben ik het dus wel eens met je betoog, alleen binnen een dag betalen is voor veel bedrijven denk ik onhaalbaar, maar 14 dagen zou prima moeten kunnen, ook voor de grotere bedrijven.

Geef een reactie

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

