richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Gelooft u nog in succesfabels?

Gelooft u nog in succesfabels?

Ik heb goed nieuws voor u: ik heb ontdekt welke drie eigenschappen ervoor zorgen dat u in de Quote 500 komt. Na grondig onderzoek kwam ik erachter dat alle leden op deze lijst twee keer per dag hun tanden poetsen, minstens 50.000 autokilometers per jaar rijden en een mobiele telefoon hebben. Als u dus heel rijk wilt worden, weet u nu wat u te doen staat!

Flauwekul, zegt u? Toch is deze manier van redeneren heel populair in managementboeken en op seminars. Daar krijgt u altijd eigenschappen opgesomd van succesvolle ondernemers met de impliciete boodschap: ‘doe dit ook en succes zal uw deel zijn’.

Ik heb inmiddels meer dan 50 managementgoeroes mogen aanhoren als dagvoorzitter en een veelvoud aan managementboeken doorgelezen en zal u een beknopte samenvatting geven van de ‘wijze’ lessen: u moet hard werken, ‘erin geloven’ en een doel voor ogen hebben.

Maar waaruit blijkt dat mensen die niet geslaagd zijn allemaal niet hard hebben gewerkt, er niet in geloofden en geen doel voor ogen hadden? Ik ga u een geheim verklappen: de meeste mensen die gefaald hebben, hebben ook keihard gewerkt, geloofden ‘er’ ook in en hadden ook een doel voor ogen. Ze hebben er alleen geen boek over geschreven. Falen verkoopt niet zo goed.

Beroemde Succesfabels
The seven habits of highly effective people
Waarschijnlijk de bijbel aller succesboeken. Maar waaruit blijkt eigenlijk dat alle ‘mislukkelingen’ stelselmatig en consequent alle wijze lessen van wijlen meneer Covey negeren?
The Golden Circle van Simon Sinek
Toegegeven: net als Stephen Covey brengt hij het inspirerend en leuk. Maar waar is het onderzoek waaruit blijkt alle succesvolle bedrijven hun ‘why’ helder hebben gedefinieerd? En waar is de lijst van bedrijven die failliet zijn omdat ze allemaal de golden circle ‘de verkeerde kant’ op gebruikten?

Wat als uw huisarts een managementgoeroe zou zijn?
Wat zou u er van vinden als u uw huisarts bezoekt met barstende hoofdpijn en hij u het volgende advies geeft: ‘Ik heb hier een boek voor u met de succesverhalen van 20 mensen die hun hele leven nog nooit hoofdpijn hebben gehad. Lees dat maar eens. Ik denk dat uw hoofdpijn dan zo over is!’.

Waarschijnlijk begint u uw arts hard uit te lachen, of gaat u op weg naar een fatsoenlijke dokter die zijn vak wél verstaat. Die weet dat medicijnen alleen werken als ze dubbelblind zijn getest op een representatieve groep proefpersonen.

En die regels gelden natuurlijk ook als u op zoek bent naar een ‘medicijn’ voor succes. U kunt daar pas écht iets over zeggen als u succesverhalen kunt vergelijken met blunderverhalen.

Ga op zoek naar blunderverhalen
Mijn advies aan u is daarom ook simpel: neem al die mooie succesverhalen met een flinke korrel zout en ga op zoek naar blunderverhalen. Daar leert u meestal veel meer van dan al die succesfabeltjes. En mocht u enorm gefaald hebben, brengt u er mij dan van op de hoogte? Ik leer er graag van!


5 reacties

  1. Tim Haarlemmer schreef:

    Mooi stuk Richard! De column deed me ook denken aan een evenement in Nederland waar er faal-verhalen gedeeld worden:

    FAIL Lab in Groningen

    Friday, Jan 30, 2015, 2:00 PM

    Seats2Meet 050
    Eemsgolaan 9 Groningen, NL

    22 Members Went

    Nergens leer je zoveel van, als van fouten maken. Helemaal wanneer die fouten al door een ander gemaakt zijn! Wie geen fouten maakt, leert niets, dus fouten maken moet…Het is dan wél een goed idee om slim fouten te maken. Daarom presenteert Permanent Beta het FAIL lab: een bijeenkomst waar ondernemers, uitvinders en andere makers vertellen wat e…

    Check out this Meetup →

  2. Goed fout! Kijk ook zeker even naar de Rakeling: Een rakeling is een positief woord voor iets nieuws dat je terecht hebt ondernomen maar dat (nog) niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. (Nearling in het Engels). Een andere manier om naar mislukkingen te kijken… http://www.rakeling.nl

  3. Tirzah Libert schreef:

    Succesverhalen zijn inspirerend als ook de dieptepunten worden verteld.
    Deze maken deel uit van het succes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

%d bloggers liken dit: