richardengelfriet.nl

Home » Managementmythes » Hoe word ik succesvol trendwatcher in 7 eenvoudige stappen?

Hoe word ik succesvol trendwatcher in 7 eenvoudige stappen?

Wilt u ook aan de slag als trendwatcher? Maak dan gebruik van de unieke ‘Trendwatcher-in-zeven-stappen’ van Richard Engelfriet, die als dagvoorzitter de laatste trends onder trendwatchers voor u heeft getrendwatched.

Stap 1. Noem uzelf geen trendwatcher
De huidige trend onder trendwatchers is om u met verve te verzetten tegen het gebruik van de term trendwatcher. Zo is René Boender brain agent, Wim van Rooijen trendverkenner en Jan Rotmans scientivist. Voor de beginnende trendwatcher zijn momenteel bevliegeraar, trendmakelaar en futurist nog beschikbaar.

Stap 2. Gebruik de twee A’s: angst en acceleratie
Een goede trendwatcher zaait angst door te stellen dat de wereld zoals we die nu kennen nooit meer dezelfde zal zijn. Wat vandaag normaal is, is morgen al veranderd. Alles gaat op zijn kop. Disruptieve innovatie is aan de orde van de dag. Gebruik hierbij geen wetenschappelijke onderbouwingen. Die hebben als nadeel dat ze uw verhaal niet kunnen ondersteunen.

Zet naast angst ook in op acceleratie: benadruk dat veranderingen steeds sneller gaan. Onderbouw enkel met anecdotes, zoals de opslagcapaciteit van USB-sticks, het feit dat iedereen tegenwoordig een mobieltje heeft en de rekencapaciteit van computers. Trendwatchers die vertellen dat het voltage uit het stopcontact al jaren constant is, dat Coca-cola al decennia binnenloopt met hetzelfde suikerwater en we sinds de Romeinen al roepen dat alles steeds zo snel aan het veranderen is krijgen beduidend minder boekingen.

Stap 3. Maak van een incident een trend
De Ice Bucket Challenge was voor veel trendwatchers een absoluut teken dat fondsenwerving nooit meer hetzelfde zou zijn. Het meer dan 40 miljoen keer bekeken filmpje over oorlogsmisdadiger Joseph Kony liet zien dat we met social media zoveel meer kunnen bereiken dan vroeger. En Airbnb is die logge hotelbranche lekker aan het disrupten.

Kortom: zoek een incident en verhef het tot trend. Kies bij voorkeur voor aansprekende voorbeelden die momenteel viral gaan en roep dat er nu iets fundamenteels is veranderd in de wereld. Een revolutie!

Belangrijke tip hierbij is om het voorbeeld maximaal twee jaar in te zetten. Anders loopt u het risico dat mensen erachter komen dat de Amerikaanse ALS-vereniging in het jaar na de Ice Bucket Challenge weer net zoveel geld binnenkreeg als ervoor. Joseph Kony loopt ook nog altijd vrij rond en hotelketens stampen het ene na het andere ouderwetse hotel uit de grond.

Stap 4. Zorg voor adviezen waar uw publiek niets mee kan in de praktijk
Koop morgen om 12.31h aandelen Heineken’ of ‘schaf de afdeling crediteuren per direct af’ zijn weliswaar concrete adviezen, maar dat is niet uw taak als trendwatcher. Iedereen moet morgen wel weer gewoon hetzelfde werk doen als voorafgaand aan uw verhaal. De kunst is dus om adviezen te geven die volstrekt onbruikbaar zijn, maar die op het moment dat u ze uitspreekt heel concreet klinken. Denk aan ‘adapt or die’ van de Fountainheads, ‘elk kind is ergens goed in’ van Ruud Veltenaar of ‘het midden heeft geen plek meer in een vloeibare samenleving’ van Farid Tabarki.

Overigens zijn adviezen niet verplicht. U kunt ook rustig wat megalomane maar amper te onderbouwen observaties doen, zoals Jan Rotmans schitterend heeft gedaan met zijn ‘we leven niet in een tijdperk van verandering, maar een verandering van tijdperk’. Ook populair in deze categorie: ‘Bezit doet er niet meer toe. Het gaat om toegang tot’. Doe dan net alsof u hiermee een vernieuwend advies geeft en vertel niet dat doodgewone bibliotheken en assurantietussenpersonen dat principe al decennia toepassen.

Stap 5. Zorg voor een goede wifi-verbinding
U gaat het nodig hebben. Een trendwatcher kan niet zonder Youtube. Zo presteerde Adjied Bakas het tijdens een presentatie in Tilburg om in een uur tijd nooit langer dan 45 seconden te spreken. Om vervolgens een filmpje af te spelen. En erna uit te leggen wat we zojuist hadden gezien. En het volgende filmpje weer aan te kondigen.

Stap 6. Doe niet wat u zegt
Spoor ánderen aan om uit hun comfort zone te komen, maar hou zelf vast aan wat u al jaren doet: een verhaal vertellen op een podium. Roep dat de wereld vergaat en dat we nu echt moeten gaan verduurzamen, terwijl u zelf minstens 1500 kilometer per week reist om die boodschap te vertellen op bijeenkomsten waar minsten 150 professionals met de auto naar toe zijn gereisd. Zeg dat het zo belangrijk is om tegenspraak te organiseren, maar weiger zelf iedere discussie aan te gaan. Zeg dat ‘in actie komen’ heel belangrijk is tegen 400 toehoorders die een uur lang stil moeten zitten om naar uw geleuter te luisteren. En praat over cutting out the middlemen terwijl al uw boekingen via Speakers Academy lopen.

Stap 7. Praat niet onder de 4000 euro
This is where the boys are being separeted from the men. Net zoals je de ING bank niet kunt leiden met een salaris op Jupiler League niveau, zo kan een trendwatcher ook niet iedere keer dezelfde clichédiarree ophoesten voor 1500 euro. Het is psychisch zeer belastend om intensief en overtuigend te moeten liegen over de wereld die aan het disrupten is terwijl dat in de praktijk amper gebeurt en daarbij steeds maar weer dezelfde filmpjes te laten zien van hippe 3D-printers die nauwelijks bestaansrecht hebben.

Begin dus nooit onder de 4000 euro voor een uur. Ex btw en ex reiskosten. Voorbereiding doet u telefonisch. Beloof altijd ‘maatwerk’ te leveren en zeg toe uw boodschap af te stemmen op uw publiek. Gebruik hiervoor de volgende zin aan het begin van uw presentatie: ‘Beste mensen van doelgroep X, ik geloof dat innovatie altijd uit een ander veld komt dan uw eigen branche. Ik gebruik daarom in mijn presentatie voorbeelden uit andere branches dan die van u’. En vertel vervolgens gewoon weer uw gebruikelijke riedel.

Ik wens u veel succes als trendwatcher!

Disclaimer
Alle in dit artikel genoemde personen en hun uitspraken bestaan echt. Ze zijn ongetwijfeld liefhebbende echtgenoten, uitstekende vaders en geweldige vrienden. Prachtige mensen ook, die het beste voorhebben met de wereld. Ik ben alleen van mening dat ze in hun vak als trendwatcher/futurist/brain agent nogal wat onzin uitkramen.

Meer lezen?
Er staan inmiddels zes columns van mijn hand online bij het Algemeen Dagblad. Veel leesplezier!
Je wordt ongelukkig op je werk van al die geluksofficers
Bedrijven hebben niks aan mensen die dichtbij hun gevoel willen staan

Alleen een slechte baas laat z’n mensen beoordelen door klanten
Stop met persoonlijkheidstests, ze zijn gebaseerd op gebakken lucht
Vreselijk! Een baas die wil dat je gaat ‘omdenken’
Henk functioneert niet goed, hij moet uit zijn ‘comfort zone’ komen


2 reacties

  1. Rob schreef:

    Heerlijk Richard,

    Ik geniet van de manier hoe jij dit soort zaken ‘klein kan maken’.
    Het wordt gewoon grappig, ja zelfs hilarisch.
    Toch zijn er mensen die dit soort brabbelaars blijven geloven en er stevig voor willen betalen.
    Gek toch ?

  2. […] heb ooit eens gelezen, en daarom kun je me inhuren als punk & […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

%d bloggers liken dit: