richardengelfriet.nl

Home » Organisaties en hun eigenaardigheden » Durft u het al? Help zonder voorwaarden

Durft u het al? Help zonder voorwaarden

Iedereen wil altijd graag een ander helpen. Of dat nou de buurvrouw, een collega of een klant is. Toch maken veel organisaties dat ‘helpen’ maar knap ingewikkeld. Ze verbinden er graag allerlei voorwaarden aan. U moet dan ineens voldoen aan allerlei regeltjes om geholpen te worden. Volgens Nederlands simpelste ondernemer Richard Engelfriet kan dat anders. Hij laat u zien hoe zwervers geholpen worden door ze geld of zelfs een huis te geven zonder voorwaarden. Maar ook zorgverzekeraar CZ lost moeilijke problemen op zonder protocollen. Duft u ook aan de slag te gaan met dit principe?

Geef gratis geld aan zwevers?
Op straat leven is voor niemand leuk. Zwervers vechten iedere dag om te overleven. Dit zorgt vaak voor hoge maatschappelijke kosten vanwege bijvoorbeeld overlast in de buurt en diefstal. De aanpak van dit probleem is complex en hulpverleners blijken met met bestaande werkwijzen moeilijk perspectief te kunnen bieden voor zwervers.

In London ging daklozenorganisatie Broadway op een andere manier aan de slag. In plaats van ingewikkelde programma’s met veel begeleiding boden zij 15 langdurig daklozen een persoonlijk budget aan zonder erbij te vertellen hoe groot het budget was. Zij stelden de zwervers maar één vraag: hoe kun jij dit geld inzetten om van de straat te komen? Ze moesten zelf met een plan komen en Broadway betaalt. No questions asked.

Wie denkt dat al het geld onmiddellijk werd ingezet om een oorlogsvoorraad halve liters bier te kopen, heeft het mis. De overgrote meerderheid van de deelnemers verliet de straat en ging aan de slag. Uiteindelijk bleek niet het geld, maar de vrijheid om zelf een oplossing te bedenken doorslaggevend om weer zélf de regie te pakken over het leven. Geen goedbedoelde adviezen van hulpverleners om ‘verplicht’ weer de opvang in te gaan. De bal lag volledig bij de zwerver.

Het project was niet alleen positief voor zwervers, maar ook voor de samenleving. Berekeningen laten zien dat de kosten voor het project, inclusief het loon van hulpverleners, niet boven de 50.000 pond uitkwamen. De maatschappelijke opbrengst was zeven maal zo groot: de rough sleepers veroorzaakten voorheen ongeveer 350.000 pond aan schade aan de samenleving. Zakenblad The Economist vatte de conclusies van het project dan ook prachtig samen: The most efficient way to spend money on the homeless might be to give it to them.

Of geef zwervers een gratis huis!
In de Amerikaanse staat Utah werken ze met hetzelfde principe als in Londen: geef zonder voorwaarden. Zwervers krijgen daar een gratis huis, inclusief hulpverlening. Een linkse hobby? Nee hoor, een hele slimme bezuinigingsmaatregel van de Republikeinen. Een zwerver op straat kost de staat ruim $16000. Een eenvoudig huis met begeleiding slechts $11000. Aan het gratis huis zitten geen voorwaarden verbonden. Het aantal zwevers is in acht jaar tijd gedaald met 78%. Naar verwachting leven er in 2015 geen mensen meer op straat in Utah.

Het kan ook commercieel: klanten helpen zonder voorwaarden
Zorgverzekeraar CZ heeft natuurlijk veel regels en procedures. Soms valt daarbij een klant tussen wal en schip. Door omstandigheden lopen zaken anders dan waar de protocollen in hadden voorzien. Een medewerker van de klantenservice van CZ heeft daarom een persoonlijk budget van 1.000 euro om ‘moeilijk gevallen’ op te lossen. Dat kan door een discutabele rekening zonder verder gedoe te betalen, een bloemetje te sturen of zelfs een gezin een weekendje weg aan te bieden na een schrijnend voorval. Een medewerker heeft hier volledig de vrije hand in. Is het geld op? Dan bepalen medewerkers zelf of collega Henk opnieuw budget krijgt. Als Henk zijn budget heeft opgemaakt door iedere klant een fles champagne op te sturen, kunnen zijn collega’s hem zo onmiddellijk op de vingers tikken.

CZ heeft op deze manier een simpele oplossing gecreëerd waarmee het medewerkers zelf de verantwoordelijkheid geeft om lastige situaties buiten het protocol om op te kunnen lossen. Simpel toch?

En nu bent u aan de beurt!
Ik daag u uit: waarom stelt u eigenlijk wél allerlei criteria als u mensen helpt? Waarom moeten uw klanten een formulier invullen als ze een klacht hebben? Waarom heeft die aanbieding van u zoveel kleine lettertjes? En mocht u bij een zorginstelling werken: waarom denkt u dat u de vraag hoe iemand uit zijn benarde situatie kan komen beter door u beantwoord kan worden dan door uw klant?

Meer simpele adviezen? Bestel dan mijn boek Zo simpel kan het zijn. NRC Next gaf het boek in een recensie vijf sterren!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

%d bloggers liken dit: