richardengelfriet.nl

Home » Vaardigheden en tips » Start uw eigen bedrijf voor minder dan 100 euro

Start uw eigen bedrijf voor minder dan 100 euro

Voor velen is het starten van een eigen bedrijf een droom die uitkomt: u bent eigen baas, doet alleen wat u leuk vindt en bent zelf voor alles verantwoordelijk. Maar voordat u gestart bent, moet u vaak allerlei investeringen doen. Toch? Helemaal niet. Nederlands meest simpele ondernemer legt u uit hoe u met minder dan 100 euro startkapitaal aan de slag kunt gaan als zzp’er!

Website? Tientjeswerk!
Een website is het visitekaartje van uw bedrijf. Maar waarom zou u daar honderden euro’s in investeren als beginner? Hou het simpel. Meld u aan op WordPress.com en maak een simpele website met maximaal drie knoppen: wie bent u, wat doet u en hoe komen we met u in contact. Dat is waar uw potentiële klanten naar op zoek zijn.

Neem vervolgens voor 12 euro een goedkoop hostingpakket waarbij u een mooi .nl-adres registreert en koppel deze aan uw WordPress-account.

Een bedrijfsnaam? Nergens voor nodig!
Veel zzp’ers besteden veel tijd aan een zinloze actie: het bedenken van een bedrijfsnaam. Je krijgt dan van die gedrochten als Piet Jansen Training en Advies, of – nog erger – Accumulate Advisors.

Allerlei duurbetaalde bedrijfsadviseurs (in werkelijkheid vaak zzp’ers die u succes beloven als u deelneemt aan hun dure trainingen) helpen u tegen hoge tarieven aan chique klinkende bedrijfsnamen. Maar waarom toch zo moeilijk doen als het ook simpel kan? Het sterkste merk bent u zelf!

Als u Piet Jansen heet, kent uw netwerk u het beste als Piet Jansen. Daar hoeft u verder niets voor te doen. U voorkomt dan ook van die gênante websites die bezoekers in de wij-vorm aanspreken (“Wij richten ons op kwaliteit voor een scherpe prijs”), maar waar je bij de knop “contact” gewoon het 06-nummer van Piet vindt. Gebruik als zzp’er dus uw eigen naam als bedrijfsnaam.

Adverteren? Bespaar u het geld en de moeite!
Heeft u wel eens een schilder ingehuurd vanwege een advertentie? Zzp’ers krijgen opdrachten uit hun netwerk. Investeer daar in door koffie te drinken met interessante mensen binnen en buiten uw netwerk. En laat het adverteren over aan grote bedrijven.

Briefpapier? Visitekaartjes? Folders? Enveloppen?
Ik zie het regelmatig gebeuren: zzp’ers die stapels briefpapier, visitekaartjes, folders en enveloppen laten drukken. Om het vervolgens na een jaar zonder opdrachten weer in de kliko te kunnen gooien.

De stelregel voor zzp’ers is: pas als uw opdrachten lukken, gaat u folders drukken. Spendeer hooguit 20 euro aan simpele visitekaartjes via een online stunter en doe de rest met uw eigen printer. Daar drukt u ook mooie brieven en enveloppen mee.

En die folder kunt u achterwege laten. Een zzp’er die ik ken had er duizend laten drukken en ging deze in zijn eigen buurt huis-aan-huis bezorgen. Hij kreeg welgeteld één reactie van een boze buurman die geen folders meer in de bus wilde ontvangen.

Verzekeringen? Begin er pas na vijf jaar winst mee
De meeste zzp’ers zijn dienstverleners die op zoek zijn naar werk. Zolang u nog niet kunt rondkomen van uw opdrachten, is het ook niet nodig om allerlei dure verzekeringen af te sluiten.

Vooral arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn berucht. Ik moet de eerste zzp’er nog tegenkomen die zonder rechtszaak een uitkering heeft gekregen van zijn verzekeraar.

Sluit u liever aan bij een Broodfonds, of wacht tot uw omzet vijf jaar stabiel is en u zeker weet dat u ook de aankomende tien jaar ondernemer wilt blijven. En doet u dan vooral zaken met een ZZP’er die weet waar hij het over heeft, zoals Arnoud Wennekus.

Waar u wel geld aan moet besteden: koffiedrinken!
U bent gestart als zzp’er als u opdrachten heeft. Niet omdat u bij de KvK staat ingeschreven, omdat u een stapel briefpapier heeft of omdat u uw visie zo krachtig op papier heeft weten te zetten.

Sla een ander pad in dan al die mislukte zzp’ers die veel geld hebben besteed aan flashy websites, dure portretfoto’s en ander materiaal, om er na een jaar achter te komen dat er geen klant is binnengehaald.

Besteed dus hooguit een paar tientjes aan de registratie van uw .nl-adres en een klein stapeltje visitekaartjes. En richt uw energie voor de volle 100 procent op het binnenhalen van klanten. En dat gaat nog altijd een stuk makkelijker via uw bestaande netwerk dan met een stapel folders. Succes!

PS. Alle linkjes in deze column zijn bedoeld voor starters die direct aan de slag willen. Ik krijg er geen cent voor.

De auteur is Nederlands meest simpele ondernemer. Hij is al veertien jaar zzp’er zonder folder, advertentie of briefpapier. Zijn website draait op gratis WordPress. Waarom zou u het uzelf zoveel moeilijker en duurder maken?


1 reactie

  1. Frank de Vries schreef:

    Zo simpel kan het zijn 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

%d bloggers liken dit: