richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Stop met zoeken naar vacatures

Stop met zoeken naar vacatures

Bent u op zoek naar werk? Stop dan met het zoeken naar vacatures en start met netwerken. Ondernemer Richard Engelfriet legt u graag uit waarom!

Deze column verscheen eerder op nuzakelijk.nlGraag stel ik u voor aan Jan. Jan is een gemiddelde Nederlandse werkgever van een middelgroot MKB-bedrijf met ongeveer 100 man personeel. Jan is een keurige werkgever. Toch kwam ik hem laatst heftig vloekend tegen.

De reden? Hij had een vacature bij zijn bedrijf en had die keurig aangemeld bij het UWV, monsterboard.nl en in het regionale dagblad. ‘Wat een ellende. En wat een tijdverspilling. Dat doe ik nooit meer’. Jan kreeg 800 sollicitatiebrieven.

Jan is, zoals gezegd, een keurige werkgever en stuurde dus ruim 800 ontvangstbevestigingen. Dat gaat redelijk snel via e-mail, maar het kostte zijn secretaresse toch een halve dag. Daarna brak pas echt de hel los. Wat bleek? Van de 800 sollicitanten hadden ruim 600 sollicitanten een sollicitatiecursus gehad.

Op zo’n cursus krijg je de tip: ‘Bel altijd even na en licht je sollicitatie persoonlijk toe. Dat vergroot je kans op een gesprek.’ En dus ging de telefoon 600 keer. Die gesprekken kostten de secretaresse een volle week.

800 brieven lezen
Toen stond Jan voor de taak om 800 brieven te lezen. Hij koos er in eerste instantie voor om alle CV’s te scannen op geschiktheid. Dat kostte hem 800 keer 10 minuten. Van de 250 geschikte CV’s koos hij op goed geluk 50 brieven uit en ging die lezen: ‘Ik zoek mensen die het geluk aan hun zijde hebben’.

Afijn, uit deze selectie koos Jan 10 geschikte kandidaten. Maar omdat Jan een keurige werkgever is, stuurde hij ook 790 afwijzingen. Waarop natuurlijk weer 600 telefoongesprekken volgden van teleurgestelde kandidaten. Dat kostte de secretaresse twee werkweken en het leverde haar alleen maar frustratie en een schorre keel op.

Jan gaat geen vacatures meer plaatsen
Zoekt u werk? Denk dan aan Jan, die net als de meeste werkgevers geen vacature meer openbaar maakt. Jan: ‘Ik stuur nu een simpel mailtje naar mijn medewerkers met de vraag of ze mensen kennen. Het grote voordeel van die methode is dat als één van mijn medewerkers iemand aandraagt, hij zich ook verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van die persoon. Ik krijg nu alleen nog maar relevante reacties en dat in veel minder tijd.’

Ga zelf ook netwerken!
Als u op zoek bent naar een baan, raad ik u ten stelligste af energie te steken in het zoeken naar vacatures. Denk net als Jan simpel en ga ook netwerken. Investeer in uw bestaande netwerk en zorg dat mensen op de hoogte zijn van uw droombaan.

Drink ook koffie met interessante mensen buiten uw netwerk. Ga niet lopen hengelen naar werk, maar praat over uw passie en die van uw gesprekspartner. Als u elke week drie netwerkgesprekken voert, weten na drie maanden al 36 nieuwe mensen wie u bent en wat u zoekt. Mede namens Jan alvast bedankt voor de moeite!

PS. En voor iedereen die verplicht moet reageren op vacatures van het UWV: stuur je jobcoach maar een link naar deze column en vraag hem/haar maar waarom het UWV toch zo hardnekkig gelooft in het zoeken naar vacatures. Ze mogen hun reacties hieronder opschrijven 😉


10 reacties

  1. lies schreef:

    Goed stuk. Toch wil ik eraan toevoegen dat mensen zich teveel blindstaren op het verplicht solliciteren. Ze doen het omdat het moet, terwijl ook gericht solliciteren kansen bied. Goed zoeken naar een baan: online surfen, netwerken, op vacatures reageren en diverse ander mogelijkheden zijn een full-time job!

  2. Marian de Vries schreef:

    Super stuk Richard

  3. […] zult je daarom, ook als werkzoekende, moeten profileren. De passieve manier van solliciteren werkt niet meer, niet voor werkgevers en niet voor werkzoekenden. Op een vacature reageren met standaardbrief en CV […]

  4. J. ten Have schreef:

    Beste Richard,

    Wat een bijzonder leuk stuk! Mijn ervaring is dat mijn beste medewerkers (vanwege hun positief kritische houding) meestal niemand kennen die het werk net zo goed zou kunnen doen. De mindere goden kennen hele volksstammen.

  5. L. Spee schreef:

    Wellicht had Jan er beter aan gedaan om de selectieprocedure uit te besteden aan professionals i.p.v. verbitterd te zijn omdat hij 800 reacties krijgt op zijn vacature.

  6. Tessa schreef:

    Beste Richard, ik ben het er volledig mee eens dat netwerken veel zinvoller is dan het schrijven van sollicitatiebrieven. Heb je ook tips voor de starters op de arbeidsmarkt die een relatief klein netwerk hebben waar ze uit kunnen putten?

    • Dag Tessa,

      ook met een klein netwerk kun je aan de slag: voer met 4 mensen uit je kleine netwerk een netwerkgesprek over je passie, en vraag hen vervolgens of ze je met 2 andere mensen in contact kunt brengen. Zo leer je heel eenvoudig 8 nieuwe mensen kennen, en zo heb je bij stevig doornetwerken binnen een jaar een flink uitgebreid netwerk!

      Succes!

  7. Marina Meijer schreef:

    Dit is op Stories by Marina herblogden reageerde:
    Netwerken is de sleutel naar mijn nieuwe baan! Iemand die mijn kruiwagen kan zijn?

  8. marjorie71 schreef:

    Goed stuk en groot gelijk!

    Nou bij deze dan maar gelijk 🙂

    Ik ben op zoek naar een baan op personeelszaken gebied in regio Rotterdam. Op parttime basis. Heb ruim 17 jaar ervaring en ben hbo geschoold.

    Tevens ben ik voetreflexPlus therapeut bij http://www.datdoetjevoet.nl en heb ik een internetbedrijf waarvoor ik graag businesspartners ontmoet.

    V.w.b. het UWV, dat instituut is zo bureaucratisch en doordrongen van regels dat niemand er meer nadenkt en dus kunnen ze ook niet meer luisteren. Helaas.

  9. Wilko de Valk schreef:

    Persoonlijk denk ik dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden… Internet is een krachtig medium en voor het selectieproces zijn slimme oplossingen die Jan en zijn bedrijf kan helpen met minimale inspanningen de juiste medewerker te selecteren. Bestaande medewerkers inzetten en zorg dragen voor een aantrekkelijke “werken bij” communicatie draagt zeker bij. Al kun je daarmee niet voorkomen dat het nette bedrijf van Jan ook deze aanmeldingen zal moet beoordelen en daarover communiceren. Tenslotte raad ik kandidaten aan om naast het netwerken ook vooral te blijven solliciteren op (online)vacatures. Doe dat dan uitsluitend als je van mening bent dat je profiel echt aansluit op die van de vacature.

Geef een reactie

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

