richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Betaal een factuur binnen 14 dagen

Betaal een factuur binnen 14 dagen

Steeds meer ondernemers hebben er last van: te laat betalen van facturen. Het leidt tot ergernis en bij sommige bedrijven zelfs tot acute financiële nood. Aan de andere kant hebben veel bedrijven er inmiddels officieel beleid van gemaakt om facturen standaard pas na 30, 45 of zelfs 90 dagen te betalen. Ondernemer Richard Engelfriet heeft er een bloedhekel aan, roept u op om voortaan binnen 14 dagen te betalen en geeft en passant nog een bloemlezing met de meest opmerkelijke excuses die hij te horen kreeg op zijn eigen aanmaningen.

Een factuur is geen cash cow
Opmerkelijk fenomeen bij menig bedrijf: een ‘standaard’ betalingstermijn van 45 dagen. Of zelfs 90 dagen. Waarom doen bedrijven dit? De gedachte is uiterst simpel: ‘als we die factuur pas over 45 dagen betalen, scheelt ons dat weer rente’. En als je veel facturen in je bedrijf hebt, tikt dat natuurlijk lekker aan. En zo zijn facturen binnen veel organisaties een heuse cash cow geworden.

Maar dat is helemaal niet de bedoeling! Een factuur is bedoeld om een ondernemer te betalen voor geleverde producten of diensten. En als die ondernemer zich netjes aan zijn afspraken heeft gehouden en u tevreden bent, waarom zou u dan niet gewoon binnen 14 dagen betalen?

Voor welke bureaucratie werkt u eigenlijk?
Enige tijd geleden had ik een opmerkelijk voorval bij een groot ziekenhuis. Ik had de klus naar volle tevredenheid geklaard, maar de betaling van de factuur liet op zich wachten. De persoon met wie ik zaken had gedaan werd er ook gek van en stuurde een email naar de afdeling inkoop. Een week later ontvingen we allebei deze email: ‘Wij hebben uw e-mail van 2 oktober jongstleden in goede orde ontvangen. De factuur is inmiddels zijn ronde ingegaan. Wij zijn een dusdanig grote organisatie dat het niet mogelijk is om facturen van nieuwe crediteuren binnen 14 dagen te betalen. Verschillende afdelingen dienen handelingen op deze factuur te verrichten. Op dit moment is de betreffende factuur binnen geboekt, de heer Engelfriet is aangemaakt als crediteur en heeft de afdeling waaraan is geleverd, akkoord gegeven. De opdracht is opgenomen in ons leveranciersmanagement systeem en de factuur is per interne post doorverzonden voor accordatie bij ons intern controlesysteem. Hierna zal de factuur geheel volgens onze normen betaalbaar worden gesteld op 11 november 2013’.

Hallo! In welk stenen tijdperk leeft deze organisatie? Als ik ’s avonds voor 20.00h een boek bestel bij bol.com ligt het de volgende dag op mijn deurmat. En via een simpel track & trace-systeem kan ik in de tussentijd zelfs zien waar mijn pakje is.

Organisaties zijn tegenwoordig allemaal lean & mean, werken iedere dag aan de optimalisatie van hun standard operations, voeren continue efficiencyslagen door, maar het lukt ze naar eigen zeggen niet om binnen 14 dagen een factuur te betalen? En ik merk dat het ze ook nooit lukt om te vertellen op welke datum de betaling plaats gaat vinden. Zou u zo’n verhaal ook aan uw klanten durven vertellen? En wat voor anti-ambassadeur denkt u dat ik van dit ziekenhuis ben geworden?

Betaal een factuur gewoon binnen 14 dagen
Uw organisatie was toch gericht op het opbouwen van langdurige relaties met al uw stakeholders? En zei u ook niet laatst op die heidag dat u van de afdeling ‘fatsoen moet je doen’ bent? Dan is de oplossing simpel. Betaal gewoon uw facturen binnen 14 dagen. En als u algemene voorwaarden heeft met een langere betalingstermijn, dan past u die gewoon hierop aan. Geeft u vanaf vandaag (of misschien al veel langer) het goede voorbeeld? Ik hoor het graag!

De meest opmerkelijke excuses voor te laat betaalde facturen

Soms is de werkelijkheid absurder dan ik met al mijn fantasie kan bedenken. Hierbij mijn persoonlijke top drie van excuses van laatbetalers:

  • 3. ‘Jouw factuur was tussen de kast en de muur terechtgekomen, en je moet weten dat die kast van gehard staal is en daardoor door mij niet te verplaatsen was’.
  • 2. ‘Onze collega Henk was overleden en uit respect hebben we toen twee weken geen betalingen gedaan. Daarna zijn we vergeten om de facturen weer in de routing te plaatsen’
  • 1. ‘Er was enige discussie over het feit of de bijeenkomst die jij voor ons hebt geleid wel heeft plaatsgevonden’.

En tot slot dan ook nog een compliment aan de Ondernemingsraad van de Gemeente Dronten. Ik stuurde enige tijd geleden per email een factuur. Twee dagen later stond het geld op mijn rekening. Zo kan het dus ook!

Richard Engelfriet. De auteur is ondernemer en betaalt zijn facturen op de dag dat hij ze ontvangt.

TIP! Voeg een link (bit.ly/betaalbinnen14dagen) toe naar deze column onderaan uw facturen!


8 reacties

  1. Gemeente Dronten schreef:

    Hi Richard,

    Wat heerlijk om te lezen 🙂 !

    Hopelijk stimuleert de wetenschap dat een gemeente snel kan betalen andere organisaties hetzelfde te doen.

    Hartelijke groet,
    Caroline Bongers
    Voorzitter OR gemeente Dronten

  2. mr.E. Schijlen schreef:

    Beste Richard,

    Vooreerst de complimenten voor je leuke schrijfwijze!

    Gezien de recente wijziging van de wetgeving betalingsachterstanden bij handelstransacties business to business wordt na de contractuele betalingstermijn standaard 15% wettelijke incassokosten gehanteerd over de openstaande nota’s. Los van de goede relatie met de klant/cliënt is het goed om ze daarop te wijzen al voor of direct na het verloop van de betalingstermijn, wetende dat deze klant/cliënt steeds uw factuurbetaling tracht uit te stellen.

    Dienaangaande is het in mijn optiek van belang om als ondernemer ook geldzaken intensief af te stemmen met een jurist, die veelal 95% wel serieus wordt genomen bij het versturen van een aanmaning.

    aldus Richard, mochten ze je – ondanks je schrijfsel – wederom niet serieus blijven nemen, benader dan GGN Gerechtsdeurwaarders Tilburg voor een effectieve aanpak dienaangaande, zodat je van dat gezeur voorgoed af bent. Het mooie is dat je van GGN Gerechtsdeurwaarders hoogst-waarschijnlijk nimmer een factuur hoeft te betalen voor verleende diensten, daar zij diens geslaagde incassowerkzaamheden verrekenen.

    Idem dito bij mijn rechtspraktijk!

    Werkze & keep up the good spirit,
    mr.Emin Schijlen

  3. Gerard schreef:

    Jaren geleden duurde een betaling aan mij ook erg lang. Toen ik weer eens belde gaf men aan dat er aan gewerkt werd. Maar dat had ik al een maand lang gehoord. Dus zei ik: “Dan bel ik morgen weer om te informeren hoe het met mijn betaling staat.” Binnen een paar dagen stond het geld op mijn rekening.

  4. Ernstjan schreef:

    Dag Richard, uit mijn hart gegrepen, wij betalen elke week alles wat er binnenkomt. Tegen de tijd dat ik er van moet leven de mensen te laat te betalen hou ik er mee op!

    vriendelijke groet,

    Ernstjan Cornelis http://www.Atelierpro.nl 070-3506900

  5. Recent is bekend geworden dat koffie en thee grootgrutter Douwe Egberts haar leveranciers een brief heeft gestuurd en daarin heeft aangekondigd dat zij haar betalingstermijn oprekt naar 180-200 dagen. Dan kun je dus als leverancier 6 maanden op je geld wachten. Dat zal voor veel, kleinere, ondernemers niet haalbaar zijn.
    Wettelijk gezien mag het ook niet, maar als niemand iets doet kan het dus gewoon.

    Ik probeer nu inzicht te krijgen in het betaalgedrag van met name grote bedrijven. Wanneer betalen zij hun inkomende facturen en wanneer willen zij hun uitgaande betaald krijgen. Ik vermoed dat daar grote verschillen tussen zitten. Het is nogal dubbel om je debiteuren te manen om binnen 14 dagen te betalen en zelf pas na 60 of 90 (in geval van DE 180) dagen te betalen.
    Zijn er mensen die aantoonbaar weten dat dit gebeurt? Daar kom ik graag mee in contact.

    Vriendelijke groet,
    Gabriëlle van Luik, http://www.daadkracht.org info@daadkracht.org

  6. Paul Burgers schreef:

    Bij AFAS is de norm dat leveranciers binnen 5 werkdagen betaald worden. Wel is een vereiste dat de factuur per mail aan AFAS verstuurd wordt. Zie ook: http://www.afas.nl/bedrijfspagina/mvo-relaties

  7. Theo Weerdenburg schreef:

    In mijn bedrijf (waar ik nu ben uitgestapt) betaalde ik in principe op de dag dat de factuur binnenkwam. Een nieuwe ZZP-er (BHV traningen en EHBO) die een klus had gedaan en de factuur per mail stuurde mailde mij de volgende dag dat ze nog nooit een betaling zo snel (1 dag) binnen had gekregen. En wat maakt het helemaal uit? Snel betalen sterkt een band met je leveranciers (in mijn geval ZZP/free-lance docenten) Die staan dan ook altijd voor je klaar als het nodig is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

%d bloggers liken dit: