richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Inkopen? Geef uw budget prijs!

Inkopen? Geef uw budget prijs!

Iedere professional heeft er mee te maken: inkopen. Soms gaat het om een kleine order voor drukwerk, de volgende keer moet u een consultant inhuren voor een interimklus of misschien bent u wel op zoek naar een hogesnelheidstrein die tegen sneeuw kan. Hoe pakt u dat dan aan? U gaat verschillende offertes opvragen en kiest dan de goedkoopste. Toch? Ondernemer Richard Engelfriet adviseert u om het op een hele andere manier te doen: vertel wat uw budget is en laat u verrassen door het aanbod dat u daarvoor krijgt!

Klassiek inkopen: offertes aanvragen
Laten we bij het begin beginnen. U bent op zoek naar de beste drukker / consultant / hogesnelheidstrein voor de beste prijs. Wat gaat u doen? U gaat eens in uw netwerk navragen of er mensen zijn die goede leveranciers kennen. U googelt eens wat rond. Dan selecteert u een paar leveranciers die in uw ogen geschikt kunnen zijn en beschrijft zo uitgebreid en specifiek mogelijk aan welke voorwaarden uw drukwerk / interimklus / hogesnelheidstrein allemaal moeten voldoen. Tenslotte vraagt u die leveranciers om zo snel mogelijk een offerte te schrijven, uiteraard met prijsopgaaf.

Vervolgens krijgt u de offertes in huis. Alle leveranciers blaken natuurlijk van het zelfvertrouwen, leveren topkwaliteit en bieden maatwerk aan. Ze voldoen uiteraard allemaal aan uw eisen, willen dat graag in een ‘vrijblijvend gesprek met een kop koffie’ komen toelichten en staan te trappelen om uw klant te worden. Mooi. U kiest uiteindelijk de goedkoopste uit en voelt u spekkoper.

De praktijk valt tegen
De praktijk is vaak weerbarstiger. De kwaliteit van die goedkope leverancier blijkt enorm tegen te vallen, er komen toch nog allerlei extra kosten bij en er zijn veel misverstanden over wat er nu precies is afgesproken. U voelt zich een beetje zoals een bestuurder van Ajax: het beleidsplan zag er prachtig uit, uw club zou ‘structureel en beeldbepalend’ meedoen aan de Champions League, maar na de winterstop bent u blij dat u überhaupt nog tegen Steaua Boekarest heeft mogen spelen in de Europa League.

Het kan anders: Geef uw budget prijs!
Met het klassieke inkopen doet u eigenlijk precies het omgekeerde van wat u zou moeten doen: U schrijft leveranciers precies voor wat voor oplossing u van ze verwacht bij uw probleem en vraagt daar een prijs voor. Draai dat eens om: schrijf uw leveranciers precies voor hoeveel budget u heeft bij uw probleem en vraag ze wat voor oplossing ze erbij kunnen leveren.

Het klinkt misschien vreemd, maar probeert u eens te bedenken wat er dan gebeurt. In plaats van een leverancier die op al uw specificaties en wensen ‘ja’ zegt, krijgt u nu ineens een aantal oplossingen die waarschijnlijk veel beter zijn dan u zelf had kunnen bedenken. Die drukker heeft misschien wel connecties waardoor u uw drukwerk veel effectiever bij uw doelgroep onder de aandacht kan brengen. Daar heeft u veel meer aan dan de goedkope drukkosten waar u misschien eerst naar op zoek was!

Daarom mijn advies aan iedereen die gaat inkopen: stop met dat zinloze aanvragen van offertes op basis van door uzelf bedachte oplossingen. Ga alleen in gesprek met leveranciers die u vertrouwt. Vertel die leveranciers het probleem waar u mee kampt en uw beschikbare budget. Wedden dat u dan ineens veel verrassendere en betere oplossingen krijgt aangereikt? U prikkelt uw leveranciers zo immers om zelf na te denken…en dat was tenslotte de reden dat u uw klus ging uitbesteden, toch?

Richard Engelfriet
PS. Als u denkt dat ik helemaal krankjorum ben geworden, heeft u het mis. Ik heb mij voor deze column laten inspireren door ‘Best Value Procurement’ van professor Dean Kashiwagi. Hij noemt het heel sjiek ‘Best Value Procurement’. Het is nog wetenschappelijk onderbouwd ook. Googelt u er gerust eens op, of bekijk onderstaand filmpje op YouTube!


3 reacties

  1. arnoudengelfrietictrecht schreef:

    Dit hebben wij ook gedaan met een recent project. Hele leuke reacties krijg je inderdaad.

    Frappant is wel dat iedereen dan exact op het budgetbedrag uitkomt dat ik opgaf. Dat voelt ergens wel een beetje flauw.

  2. Rob Adank schreef:

    Chapeau Richard. Prachtige website; prima column èn goed onderbouwd!

    Vooral die inspirerende (audiovisuele) pitch is absoluut de moeite waard.

    Mijn tip ter overweging: Ga hier evt. tijdens de lunchtijd gerust de volle 11 minuten voor zitten. Je bespaart veel èn voorkomt teveel ‘pijnlijke blindheid’.

    Bovendien lekker complementair naast onze recente column: Zijn wij Blind?

    Mocht iemand deze hebben gemist; dan hierbij alsnog deze herkansing:

    http://www.commercieelexcelleren.com/columns/schaap-adank-blind/

    Incl. reacties, die in dit geval nóg verrassender bleken dan de column zelf!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

%d bloggers liken dit: