richardengelfriet.nl

Home » Organisaties en hun eigenaardigheden » Waarom doen we toch altijd zo moeilijk?

Waarom doen we toch altijd zo moeilijk?

Het is een enorme open deur: hou het simpel en maak dingen niet te ingewikkeld. In het Engels heet dat het KISS-principe: Keep it Super Simple. Maar ja, hoe vaak lopen we die open deur nou eigenlijk in? Ondernemer Richard Engelfriet laat aan de hand van twee voorbeelden zien hoe het niet moet, en heeft gelukkig ook nog een prachtig voorbeeld hoe het wel kan. Leest u even simpel mee?

De OV-chipkaart: van een simpel idee naar een verschrikkelijk gedrocht
De trouwe lezers van dit blog weten dat ik een groot fan ben van reizen met het openbaar vervoer. Dankzij mijn laptop maak ik van reistijd direct werktijd. Ook deze column is tijdens diverse ritten met de trein geschreven. Maar u weet ook dat ik geen fan ben van de Nederlandse Spoorwegen. Ik schreef al eerder over hun vreemde wijze van communiceren. En nu heeft de NS weer wat nieuws bedacht: ze schaffen de papieren kaartjes af. Iedereen moet verplicht reizen met de OV-chipkaart. Dat is namelijk erg makkelijk, volgens de NS. Het tegendeel is waar. Reist u even met me mee?

  • Oude situatie met papieren kaartje: Tilburg – Cuijk
  • Ik moet voor een congres naar Cuijk. Ik loop naar de kaartjesautomaat, koop een retourtje Tilburg-Cuijk en ga op reis.

    Aantal handelingen: 1.

  • Nieuwe situatie met OV-chipkaart: Tilburg – Cuijk
  • Ik moet voor een congres naar Cuijk. Op station Tilburg moet ik dan dus inchecken met mijn OV-chipkaart. Op station Nijmegen moet ik uitchecken bij de NS. Daarna moet ik weer inchecken bij de trein van Arriva in Nijmegen. Arriva is namelijk weer verantwoordelijk voor het traject Nijmegen – Cuijk. En in Cuijk aangekomen moet ik daar weer uitchecken. Op de terugweg moet ik dan weer inchecken in Cuijk, uitchecken bij Arriva in Nijmegen, inchecken bij de NS in Nijmegen en uiteindelijk uitchecken op station Tilburg.

    Aantal handelingen: 8.

Hallo, bent u daar nog? Dat zijn in de nieuwe situatie 8 handelingen! En als ik ergens vergeet in- of uit te checken, kan ik lange formulieren invullen om mijn teveel afgeschreven geld terug te claimen, of krijg ik een boete omdat ik niet goed ben ingecheckt.

En mocht ik een keer mijn waarde collega-ZZP’er Jules de Wijs, die zijn auto normaal gesproken amper uit te branden is, willen verleiden om eens mee te reizen per trein, dan moet die arme man zelfs voor 1 ritje een eigen OV-chipkaart aanschaffen. Waarop na afloop natuurlijk weer een restsaldo blijft staan. Buitenlandse toeristen hebben exact hetzelfde probleem. Kan iemand mij vertellen wat hier nou handig aan is? Waarom kan het papieren kaartje niet blijven bestaan?

Wandelen in Schalkhaar: dat is toch simpel?
Onlangs was ik met mijn jonge gezin op bezoek bij vrienden in Schalkhaar. Een pittoresk klein dorpje onder de rook van Deventer. Tussen de herfstige buien door scheen er ineens een mooi zonnetje, waarop wij besloten een kleine herfstwandeling te gaan maken. En warempel, er bleek zowaar een officieel ‘ommetje’ te zijn voor ons. De lieve wandeling van 5.5 kilometer, onder de naam ‘Wechelerveld’ gaat ons, zo vertelde het bordje, langs ‘diverse authentieke Schalkhaarder natuurverschijnselen’ leiden. Charmant.

Maar toen keek ik links onderaan het bordje: ‘Deze wandeling is mede mogelijk gemaakt door Leader Salland, Provincie Overijssel, Landschap Overijssel, gemeente Deventer, De Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen en de Nationale Postcodeloterij’. En onderaan leest u ook nog dat er een subsidie is toegekend van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling.

Welkom in Nederland! Er zijn dus 7 organisaties betrokken bij een ommetje van 5.5 kilometer! Waarom staat er niet gewoon: ‘Deze wandeling is mede mogelijk gemaakt door onze stagiair Karin, die op een regenachtige dag een leuke route voor u heeft bedacht, vervolgens voor 50 euro bij de GAMMA paaltjes heeft gekocht en bij de lokale drukker dit bordje heeft laten drukken. Veel wandelplezier!’

Zo is het blijkbaar niet gegaan. Er is waarschijnlijk eerst een stuurgroep aangesteld, die vervolgens aan een visie heeft gewerkt rond het ‘actief laten particeren van de Schalkhaarder bevolking’. Daarna is er een focusgroep aangesteld die in gesprek is gegaan met de stakeholders, en zijn er gesprekken gevoerd met de belangengroepering ‘De Wilde Boszwam’. Daarna is er een werkconferentie belegd om de diverse scenario’s breed met het veld te bespreken en is er uiteraard ook een evaluatiecommissie geweest om het proces ‘van onderop’ te kunnen managen. Daarna is de subsidieaanvraag in 5 verschillende stadia ingediend, becommentarieert, gewikt, gewogen en uiteindelijk toegekend met waarschijnlijk nog een stevig aantal aanbevelingen. Ik gok dat er zo zeker een kleine 8 ton aan salaris doorheen is gejaagd om een wandeling van 5.5 kilometer te realiseren.

Hou het toch eens simpel!
We zijn in Nederland helaas erg goed in ingewikkelde oplossingen bedenken bij simpele problemen. Ik heb zelfs een donkerbruin vermoeden dat de bedenker van de OV-chipkaart in de Raad van Toezicht van het Schalkhaarder Ommetje zit.

Gelukkig doen onze zuiderburen het een stuk beter. In het Belgische Gent kennen ze, net als in veel gemeenten in Nederland, het probleem van wildplakkers. Organisatoren van feesten, braderieën en concerten hangen graag hun posters op plaatsen waar dat niet mag. En vervolgens heb je dan weer ambtenaren nodig die die illegaal geplakte posters eraf halen. Een tijdrovende en vervelende klus.

In Gent krabben ze geen posters meer van elektriciteitshuisjes. Daar hebben alle ambtenaren in hun postvakje gewoon 10 stickers ontvangen met een slimme tekst, bestaande uit 1 woord. Plak het over de illegaal geplakte poster heen en het probleem is opgelost. Bedenkt u zelf maar eens wat er op die sticker moet staan. Geen idee? Klik dan op deze link.

Simpel he? Ik wens u een heel eenvoudig 2013 toe!

Richard Engelfriet houdt van eenvoud. Kent u ook simpele oplossingen? Of kent u juist voorbeelden van ingewikkelde oplossingen bij simpele problemen? Laat het me weten via @rengelfriet of schrijf ze in reactie onderaan deze column. Alvast bedankt!


12 reacties

  1. Het blijft simpelweg genieten van deze columns. De Gentse oplossing incluis! In het opzetten, uitvinden en her-uitvinden (je leert immers wat onderweg..) van mijn eigen business wens ik mijzelf voor 2013 ook wat simpelheid toe: meer met minder! Engelfriet’s verwondering en afgrijzen zijn dan een goede spiegel!

  2. DebatAcademie schreef:

    Brilliant!

    Fijne feestdagen,

    Gijs

    • Trudie Fabus schreef:

      Op Kerstavond en dan lees ik jouw columns. Super! Hoe simpel kan het zijn.
      Verheug me op je verhalen in 2013.

      Gezellige dagen, Trudie

  3. muschfacilities schreef:

    Ik moet zeggen dat het electronische overzicht van de treinreizen voor de administratie als ZZP-er wel handig is. Maar inderdaad, als ik mijn man ooit zo ver krijg dat hij mee gaat in het openbaar vervoer (tijdens de vakantie recent voor het eerst sinds 6 jaar in een gratis bus) dan is het omslachtig eerst voor hem een OV kaart te moeten aanschaffen.
    Maar overigens een mooie column!

  4. jeroentuijp schreef:

    Kijk hier hou ik nou van! Simpel op een sublieme wijze uitgelegd. Ons bedrijf heeft simpel zelfs uitgeroepen tot bedrijfsdoelstelling. En in een sector die bekend staat als de meest complexe (pensioenen) klinkt dat misschien tamelijk onbereikbaar maar daar laten wij ons niet door tegenhouden. Ook economie, financieel en pensioen kan simpel. Misschien vind je het eens leuk om kennis te maken, want wij horen ook heel graag van mensen buiten de sector hoe zij er tegen aan kijken. Dat kan dan weer nieuwe inzichten opleveren met nieuwe oplossingen. Simpele oplossingen!

  5. Caroline Bongers schreef:

    ☺ ☺ ☺ !!! Fijne jaarwisseling Richard. Dat we in 2013 maar weer regelmatig verblijd mogen worden met jouw columns!

    Met vriendelijke groet,

    C.M.W. (Caroline) Bongers
    Accountmanager
    Afdeling Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling

    [Beschrijving: Beschrijving: cid:image002.jpg@01CBC1F0.579167D0]

    Gemeente Dronten
    De Rede 1
    8251 ER Dronten
    T: (0321) 388603 M: 06-10448095
    F: (0321) 313130
    E: c.bongers@dronten.nl
    http://www.dronten.nl

  6. Peter Streefkerk schreef:

    Bijgaande uitspraak is niet van mijzelf maar van Berthold Gunster: De dingen simpel houden is vrij moeilijk. De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.

    Het eerste deel van die uitspraak is ook een van mijn bedrijfsdoelstellingen voor 2013 en ver daarna. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan, maar iedere grote reis begint met een eerste stap (om nog maar eens andere klassieke uitspraak uit de kast te halen). Grapje: mijn site is al op dit principe gebaseerd.

    En om jullie ook nog een voorbeeld aan te reiken: bijgaand artikel gaat over elektronisch factureren. Bijzonder eigenlijk dat aan de ene kant leveranciers heel veel arbeid stoppen in het uit geautomatiseerde systemen halen van factuurgegevens en die op facturen afdrukken. Aan de andere kant zien we vervolgens opdrachtgevers die eveneens heel veel arbeid stoppen in de gegevens weer van facturen afhalen om ze in geautomatiseerde systemen op te nemen.

    http://www.verian.com/?p=8559&goback=.gde_771367_member_198071723

    Dank je wel Richard, voor de reminder to KISS

  7. gerard verwoolde schreef:

    Het ommetje in Schalkhaar is gemaakt door een zestal 65+ vrijwilligers.

    Kosten.. alleen matriaal.
    En dat is betaald door al die instanties die je hebt genoemd.

    • Bedankt Gerard! Goed te lezen dat vrijwilligers dit hebben opgepakt. Ben jij zelf een van die vrijwilligers? En als ik zo vrij mag zijn, wat voor budget gaat er dan daadwerkelijk om bij het realiseren van zo’n ommetje? En ik ben natuulijk ook benieuwd waarom de (naar ik aanneem niet al te hoge) subsidie voor de materialen via zoveel organisaties is uitbetaald. Die zullen daar toch allemaal over moeten vergaderen. Of denk ik nou te moeilijk?

      Neemt uiteraard niet weg dat ik het heel leuk vindt dat je dit schrijft, en mede namens de lezers van mijn blog bedankt voor je reactie en een goed 2013!

      • gerard verwoolde schreef:

        Er komt heel wat bij kijken om zo’n ommetje te maken, want je hebt toestemming nodig van grondeigenaren, klick meldingen, want je wilt geen paal door een gladvezel meppen, layout van folder en infobord , zie http://www.schalkhaat.nu knop recreatie. De geschiedenis van de omgeving beschrijven en controleren op waarheid etc etc. Er is ongeveer 4000 euro nodig voor een ommetje, maar, de provincie coordineert e.e.a met standaarden voor ‘bewandelwijzeringen’ In Twente is nu al een compleet aaneengesloten wandelroute netwerk, (net als de fietsroutevnetwerken) in Salland schieten we al aardig op.

  8. Brigitta schreef:

    Ha Richard!
    Fijne jaarwisseling en een heel gelukkig en vrolijk 2013. Leuke column. Ik zag laatst in de krant een vacature voor een directeur voor de stichting Bel me niet register! Nu vraag ik je, dat is toch alleen een register?? Heb je daar een directeur voor nodig??
    Kortom heel herkenbaar dus. Ben benieuwd naar je volgende column!
    Groetjes, Brigitta

  9. Rob Adank schreef:

    Zo heerlijk herkenbaar; zelf heb ik 12 jaar -dagelijks- met de NS gependeld!
    En wat zou het, in alle opzichten, toch geweldig zijn als regeren ooit dan tóch nog ´iets´ met ´Historisch Vooruitzien´ te maken zou gaan krijgen…

    Onze column: ‘Zijn wij blind?’ bleek voor Nederlandse begrippen eveneens een (halve?) openbaring. Wat is er immers gebeurd met ons ooit uitermate-solide èn Wereldberoemde (uiterst) betrouwbare ‘financiële-, sociaal-christelijke fundament.’ (Is het vreemd dat ´ons vertrouwen´ gaandeweg het kind van de rekening is geworden?) Tóch blijft er veel licht in de duisternis!

    http://www.commercieelexcelleren.com/columns/schaap-adank-blind/

    Deze column stond binnen 10 dagen in de Top 10-Commercieel-Excelleren. Dus waren wij moreel verplicht tot dit logische vervolg: ‘Zonder Mensgericht kompas ontbreekt elk perspectief!’ http://www.commercieelexcelleren.com/columns/rutjes-adank-kompas/ Ik hoop en geloof dat de Nederlandse samenleving inmiddels, bewust van voldoende aperte onbenulligheden, haar kansrijke- & betrouwbare fundamenten doelgericht wil zoeken èn toekomstgericht zal gaan verstevigen. Samen dient het beter te worden! Nú nog enkele spitse- en spraakmakende debatten over dit onderwerp om zelfs bestuurders echt wakker-, (be)moedig(digend)-, betrokken èn enthousiast te maken. Dát lijkt mij dus bij uitstek de perfect op jouw lijf geschreven uitdaging voor jou! (in een solide co-productie met Herman de Regt en/of ondergetekende cs.)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

%d bloggers liken dit: