richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Weg met die algemene voorwaarden!

Weg met die algemene voorwaarden!

Vraag aan ondernemers waar ze zich aan storen, en je krijgt altijd een verhaal over overbodige regels en bureaucratie van de overheid. Maar diezelfde ondernemers maken zich daar vervolgens zelf ook schuldig aan door zelf dikke documenten vol bepalingen en beperkingen op te stellen. Ze noemen dat ‘Algemene Voorwaarden’. Ondernemer Richard Engelfriet windt zich er graag over op. Hij werkt al 12 jaar zonder algemene voorwaarden en daagt u graag uit hetzelfde te doen!

Dit is een column over algemene voorwaarden. Ik richt mij hierbij op ondernemers die een persoonlijke band hebben met hun opdrachtgevers. Ik snap dat ondernemers met anonieme klanten (denk aan grote bedrijven als de NS of Vodafone) onmogelijk een persoonlijke relatie kunnen opbouwen met al hun klanten. En dan begrijp ik dat je regeltjes maakt om de klant duidelijk te maken wat er wel en niet mag. Maar het gros van de ondernemers hebben gewoon een persoonlijke band met hun klant: zij komen bij hun klant op de koffie, stellen een offerte op en bieden de mogelijkheid tot maatwerk. En op deze laatste categorie ondernemers richt ik mij vandaag: als u persoonlijk contact heeft met uw klant, stop dan onmiddellijk met algemene voorwaarden.

Algemene voorwaarden zijn in strijd met uw eigen beloften
Ik moet er altijd zo om lachen: ondernemers die hun website vullen met prachtige woorden over klantvriendelijkheid, meedenken en maatwerk: ‘Bij ons staat u centraal’. En vervolgens lezen we in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden dat de klant vrijwel geen rechten heeft, dat de leverancier zich allerlei voorbehouden maakt en zich bij voorbaat indekt tegen allerhande onheil. Is dat nou klantgericht? Wat denkt u bijvoorbeeld van een sprekersbureau dat stelt dat de klant bij annulering korter dan 6 weken van te voren gewoon de volledige vergoeding moet betalen, terwijl het bureau zelf stelt dat indien een spreker een televisie-optreden aangeboden krijgt, deze dat direct en zonder consequenties mag aanvaarden en de opdracht kan annuleren? Wat heeft dat te maken met klantvriendelijkheid?

Algemene voorwaarden: u kunt toch ook gewoon het gesprek aangaan?
Organisaties die standaard algemene voorwaarden hanteren, hebben een diepgegrond gebrek aan respect voor hun eigen klanten. Waarom bent u toch zo gemakzuchtig met uw algemene voorwaarden? Waarom durft u niet gewoon het gesprek aan te gaan met uw klant? Want uiteraard is het goed dat u van te voren helderheid wilt over allerlei zaken, maar dat kan toch juist prima in een goed gesprek met uw opdrachtgever? U kunt op deze manier laten zien dat u uw klant serieus neemt, en samen met uw klant oplossingen bedenkt bij mogelijke problemen. Die werkwijze hanteert u toch ook altijd als het gaat om de inhoud van het werk en de prijs? Waarom dan niet over de voorwaarden?

Algemene voorwaarden: zelfs als u ze heeft, hebt u er tegenwoordig weinig aan
Mocht u toch graag uw algemene voorwaarden willen behouden, dan heb ik slecht nieuws voor u: in vrijwel alle algemene voorwaarden staat tegenwoordig een clausule die de algemene voorwaarden van de andere partij automatisch ongeldig verklaren. En ik ben geen jurist, maar als zowel koper als verkoper stellen dat de algemene voorwaarden van de ander ongeldig zijn, wiens algemene voorwaarden gelden dan? Voor u het weet bent u in een juridische strijd verwikkeld en daar schiet niemand wat mee op (behalve uw advocatenkantoor uiteraard). Voorkom dit soort geneuzel daarom door gewoon samen heldere afspraken te maken. Een kop koffie is nog altijd een stuk goedkoper dan een advocaat!

Algemene voorwaarden zijn zo 2011
Ondernemers die hun klanten serieus nemen, hebben geen algemene voorwaarden. En als u vindt dat we overbodige regels moeten wegnemen, begin dan vandaag eens met uw eigen algemene voorwaarden. En als u toch bezig bent, haal dan ook gelijk die onzinnige disclaimers onderaan uw emailadres weg!

Richard Engelfriet is sinds 2001 ondernemer en heeft geen algemene voorwaarden. Hij is zeer benieuwd naar uw mening, en uiteraard ook de meest opmerkelijke bepalingen uit algemene voorwaarden van andere bedrijven. Deel ze via dit blog of via twitter #wegmetav!

Ps. Niet overtuigd? Toch liever wel algemene voorwaarden? Sluit dan wel het Weens Koopverdrag uit. Geen idee uiteraard wat dat is, maar gelukkig hebben de communicatieadviseurs van ‘In the Picture’ het in artikel 21.1 van hun Algemene Voorwaarden uitgesloten. Ben wel benieuwd hoe ze omgaan met klanten die zich willen beroepen op het Berlijner Koopverdrag. En nog een handige tip om uw klanten wat extra geld uit de zak te kloppen: de sprekersbemiddelaars van Speakers Academy stellen in bepaling 8.4 uit hun Algemene Voorwaarden (die vanwege de absurd kleine lettertjes alleen al irritant zijn om te lezen) dat als u meer toeschouwers bij uw bijeenkomst heeft dan afgesproken, zij automatisch ‘nadere voorwaarden mogen stellen’. Oftewel: een dikkere rekening mogen sturen. Kent u nog ergere bepalingen? Laat het me weten!

Ps2. Heeft u anonieme klanten en daarom algemene voorwaarden nodig? Stel ze dan tenminste op in normale mensentaal die uw klanten begrijpen. Laat u bijvoorbeeld eens inspireren tot de verbluffend leesbare Algemene voorwaarden van de verhuurders van WayToStay. Wie kent er nog meer voorbeelden van leesbare algemene voorwaarden?


5 reacties

  1. joycesenders schreef:

    Feest der herkenning! Ook ik werk al zeven jaar zonder Algemene Voorwaarden. Het juridische oerwoud schrok me af en ik wilde er geen tijd voor vrijmaken om me er in te verdiepen. Tot op heden heb ik het nooit gemist. Mijn Algemene Voorwaarden zijn: ‘Let’s talk about it’. Komt overeen met jouw kop koffie. En als n klant per se een lijst Algemene Voorwaarden wil nemen we die van hem. It’s all about Vertrouwen. Iedereen blij 🙂

  2. arnoudengelfriet schreef:

    Inderdaad, eigenlijk zouden algemene voorwaarden niet nodig moeten zijn in deze situaties. Als we gewoon normaal tegen elkaar doen bij de offerte en uitvoering, dan is geneuzel in kleine lettertjes nergens voor nodig. Maar ja, dat de advocatuur en juristerij al eeuwenlang bestaat geeft wel aan dat het lang niet altijd goed gaat. En dan heb je een probleem want als je ruzie hebt én geen duidelijke regels over de exit dan wordt het knallen.

    Als ik algemene voorwaarden schrijf, noem ik mezelf altijd professioneel doemdenker: wat kan er misgaan en hoe kunnen we dat pareren/voorkomen/inperken? Mensen denken liever niet na over zulke situaties, maar je moest eens weten hoe veel ruzies en gezeik wij langskrijgen die vermeden hadden kunnen worden als ze vooraf even drie regels op papier hadden gezet.

    Algemene voorwaarden zijn net een stoma: je moet er niet aan denken en echt fris is het ook niet maar als het misgaat ben je er toch maar wat blij mee.

    Overigens zijn veel voorwaarden zo respectloos omdat de ondernemer niet nadenkt wát hij in zijn voorwaarden wil hebben. Je pakt een model van de Kamer van Koophandel, je copypaste wat van de concurrent en je typt na elk akkefietje een “dat zal me niet nóg eens overkomen”-clausule erbij. Menig ondernemer heeft geen idee waaróm hij die clausules heeft: “dat stond zo in de tekst van onze advocaat” of “ik dacht dat zal juridisch wel zo moeten” – de slechtste redenen om een clausule te laten staan.

  3. Ha Richard!
    Wederom een goeie column, die aanzet tot nadenken. Ik heb er lang over getwijfeld of ik wel of geen Algemene Voorwaarden zou laten opstellen. Totdat ik een aantal keer tegen de lamp ben gelopen met een klant, die op het allerlaatste moment een geplande training afzegt en een ‘belofte’ doet er bij wijze van spreken in 2020 op terug te komen. Ik heb dus een jurist de opdracht gegeven Algemene Voorwaarden voor mij op te stellen. Sterker nog, deze is er nu mee bezig.
    Na het lezen van deze column ga ik toch weer twijfelen. Ik ben echter akkoord gegaan met haar Algemene Voorwaarden, dus … 🙂
    We spreken elkaar!
    Groeten Gerben
    P.s. Misschien leuk een keer een debat te organiseren tussen jou en een advocaat over de nut en noodzaak van Algemene Voorwaarden? Ik ken namelijk verschillende advocaten, die het grondig met je oneens zijn.

  4. Koen Versmissen schreef:

    Ik vind de voorwaarden van De galan school voor training een goed voorbeeld van hoe het ook kan.

  5. In mijn onderneming heb na drie leverings- en betalings voorwaarden toegevoegd : verder alle voorwaarden die van toepassing zijn tussen eerlijke zakenmensen. Zie http://www.coshea.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

%d bloggers liken dit: