richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Ben jij ook zo lekker jezelf gebleven?

Ben jij ook zo lekker jezelf gebleven?

Ondernemer en columnist Richard Engelfriet wordt er gek van: het advies dat je ‘jezelf moet blijven’. Trainers, coaches en andere zelfhulpgoeroes hebben er altijd de mond van vol. Maar wie altijd zichzelf blijft, gedraagt zich als een fossiel. Het is daarom de hoogste tijd de strijd aan te binden tegen dit absurde zelfhulpcliché.

Wie wel eens heeft deelgenomen aan een training, ontkomt niet aan het advies dat je ‘jezelf moet blijven’. Of je nou een betere projectmanager wilt worden, je presentatievaardigheden wilt aanscherpen of samen met collega’s op teambuilding gaat: op enig moment begint zo’n trainer altijd met de boodschap dat iedereen vooral zichzelf moet blijven. Meestal gebruikt hij daar ook de term ‘authenticiteit’ bij. Mocht je wat meer in de zweefhoek terecht zijn gekomen, dan heet het ‘dichtbij je eigen kern blijven’.

Ik heb die boodschap nooit begrepen. Als ik naar een training ga, kom ik toch juist om aan mezelf te werken? Ik wil graag veranderen en iets nieuws leren. Ik wil dus juist níet mezelf blijven. Waarom moet ik betalen voor een training, als volgens die trainer de hoofdboodschap is dat ik vooral mezelf moet blijven? Dan kan ik beter blijven doen wat ik altijd al deed.

Moet Willem Holleeder ook zichzelf blijven?
Willem Holleeder is Nederlands meest beroemde crimineel. De man is al van jongs van af heerlijk authentiek op het verkeerde pad. Als Willem Holleeder zichzelf blijft, kunnen heel wat mensen gaan vrezen voor hun leven. Ik mag toch hopen dat hij na zijn recente vrijlating niet zichzelf gaat blijven, maar eindelijk eens tot inkeer komt en een brave burger gaat worden. Van mijn part gaat ‘ie het klooster in. Alles beter dan dat Willem Holleeder zichzelf blijft.

Jezelf blijven als je chagrijnig bent
Het klinkt altijd prachtig, ‘jezelf blijven’. Maar kent u Ruud Vreeman nog? De voormalige Tilburgse burgemeester volgde de immens populaire en joviale Johan Stekelenburg op. Het contrast was enorm. Waar Stekelenburg verscheen, werd gelachen. De beste man verscheen in Te Land, Ter Zee en In de Lucht. Vreeman was in vele opzichten het tegenovergestelde: hij had een wat norse uitstraling en zat tijdens ellenlange betogen van raadsleden gewoon rustig zijn stukken te lezen. Hij was hiermee volkomen zichzelf. Toch kwam hem dat op zware kritiek te staan: hij moest vrolijker en gezelliger worden. Dat hoorde immers bij een burgemeester. Maar waarom vinden we iemand die altijd vrolijk is wel authentiek, en moest Vreeman het ontgelden als ‘chagrijnig’?

Onlangs zagen we hetzelfde gebeuren bij COA-topvrouw Nurten Albayrak. Ze bleek zich volgens haar medewerkers te gedragen als een zonnekoningin, was arrogant en zou geen tegenspraak dulden. En toucheerde ook nog eens een slordige drie ton per jaar. Het kwam haar op zware kritiek te staan. Maar wat als Albayrak nou gewoon heel authentiek hebberig, inhalig en autoritair is? Waarom mag zij dan niet zichzelf blijven? En, beste lezer, als ik nog een zijstraat in mag slaan: is het dragen van een door onze regering zo verfoeide boerka ook geen geweldig teken van authenticiteit?

Blijf vooral niet jezelf!
Natuurlijk moet je niet jezelf blijven. Bij een bepaalde rol hoort ook bepaald gedrag. Vreeman had zich moeten realiseren dat een burgemeester nou eenmaal ook een ceremoniële taak heeft, en daar hoort regelmatig glimlachen bij. En Albayrak moet toch weten dat we van moderne leiders verwachten dat ze empathisch, betrokken en begripvol zijn. Wie alleen maar zichzelf blijft, eindigt als de kruideniersketen De Gruyter. Die bleven ook lekker authentiek vasthouden aan een formule die ooit succesvol was. Concurrent Albert Heijn zag dat consumentenwensen veranderden, en veranderde mee. Kortom: wie verder wil in het leven, blijft vooral niet zichzelf.


Deze column is speciaal geschreven voor de rubriek ‘De mooiste talen, culturen en religies’ van het Departement Cultuurwetenschappen van de Universiteit van Tilburg.

Ook een column op maat? Mail Richard Engelfriet!


8 reacties

  1. Erik mathlener schreef:

    Ha Richard, wat een leuke andere invalshoek. Daar hou ik enorm van, om de zaken eens even 180 graden anders te beschouwen.
    Toch denk ik dat men wat anders bedoelt op zo’n cursus. Volgens mij gaat het er dan om dat je je niet laat verleiden om gewenst gedrag te vertonen. Of om uitspraken te doen die je normaliter niet zou doen, die “niet bij je passen”. Ga geen rol spelen, is de boodschap. Daar trappen mensen toch niet in en je wordt er zelf niet gelukkig van.
    Dat is wat anders dan in producten en marketing mee te groeien met de tijd. Als je jezelf kunt identificeren met je voorbeelden van foute mannen, dan is je advies een goede. Als je echter denkt een “goed” persoon te zijn, doe dan niet wat je ons adviseert. Blijf jezelf.

  2. Maria van Dun schreef:

    Beste Richard, ik ben het eens met de vorige schrijver. Ik vermoed dat je enigszins bewust provoceert met je column, of heb ik het mis?
    Groeten, Maria van Dun

  3. Sylvia Kuijsten schreef:

    Erik hierboven heeft gelijk, maar desondanks een toffe column 😉

  4. Ernst Pietersen schreef:

    Leuk artikel. Sluit me hierbij aan.

  5. Jeffrey Harteveld schreef:

    Goed bezig Richard!

  6. Sven Huynink schreef:

    Volledig mee eens, met dit blog. Om mijn eigen profieltekst maar weer eens aan te halen (of eigenlijk die Oostduitse zanger zelf): “Nur wer sich ändert, bleibt sich treu” – Wolf Biermann

  7. Yvonne schreef:

    dus toch een beetje uit je comfortzone komen:-)?

  8. […] Ben jij ook zo lekker jezelf gebleven? […]

Geef een reactie

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

