richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Hoe Vodafone mijn verjaardag verpest

Hoe Vodafone mijn verjaardag verpest

Beste mijnheer Vodafone,

Wat aardig en attent dat u mij, als trouwe Vodafone-klant, een kaart stuurt voor mijn verjaardag. Vandaag, 22 oktober, ben ik inderdaad jarig. Ik ontving uw kaart ruim een week geleden. U was hiermee de eerste die mij heeft gefeliciteerd. Vol verwachting klopte mijn hart dan ook toen ik de mooie envelop vol ballonnen openmaakte. Wat lief! Ik las dat u zelf niet kunt komen op mijn verjaardag, maar dat ik met bijgaande cheque van 10 euro* zelf iets kan uitzoeken bij de Bijenkorf. Mocht u de kaart nog willen zien, kijkt u dan hieronder even.

Klik op de foto voor de kleine lettertjes!

Maar klikt u dan voor de gein ook eens op het plaatje. U ziet dan onderaan de kleine lettertjes die horen bij het *-teken in de tekst. En daar lees ik dat mijn ‘waardecheque’ alleen geldig is als ik zelf eerst minimaal 75 euro uitgeef bij de Bijenkorf. Is dat uw idee van kado’s geven, mijnheer Vodafone? Als u bij iemand komt eten en u voor uw gastheer een flesje wijn meeneemt, eist u dan ook van de ontvanger dat deze minimaal een driegangendiner met champagne en oesters voor u moet serveren? En vraagt u aan uw moeder ook altijd dat ze minimaal een hele dag komt schoonmaken voordat u haar een bosje bloemen overhandigt?

Foei, mijnheer Vodafone toch. En nu ik erover nadenk, word ik nog veel bozer. U heeft gewoon mijn persoonsgegevens zitten verpatsen aan de Bijenkorf en daar geld mee verdiend! En de Bijenkorf hoopt natuurlijk dat ze daarmee weer wat extra klantjes lokken. U lijkt verdikkeme de Kamer van Koophandel wel, die verkopen ook graag persoonsgegevens aan de hoogste bieder.

Wat een ordinaire marketingactie. Werken er geen leuke en creatieve mensen bij uw bedrijf? Waarom niet een sympathieke actie dat ik op mijn verjaardag door mijn vrienden gratis gebeld kan worden, of dat ik als kado aan 10 vrienden een smsje mag sturen. Of nog simpeler: laat een van uw telefoonbedienden mij vandaag gewoon even bellen en mij persoonlijk feliciteren en danken voor het feit dat ik al meer dan 7 jaar klant bij u bent. Vindt-ie vast ook leuker dan die stomme cheques versturen.

Mijnheer Vodafone, ik hoor graag van u!

Met vriendelijke groet,



Richard Engelfriet
Teleurgestelde Vodafone-klant.
Telefoonnummer: 0616330906.


28 reacties

  1. Coen schreef:

    Touché !
    Goed verhaal. Helemaal mee eens. Vodafone heeft ook voor mij in al die jaren nog nooit iets gedaan. Ze doet zowieso al niets om je aan te moedigen om je abonnement te verlengen. Zit me af te vragen waarom ik nog klant ben . . .
    Ben benieuwd of je nog iets hoort. In ieder geval vanaf deze plek Van Harte !

  2. T. Weerdenburg schreef:

    Nou Richard, van mij dan in ieder geval een felicitatie met je verjaardag (zonder bon) Een fijne dag in ieder geval 🙂
    Theo

  3. eddnissink schreef:

    Van harte gefeliciteerd, Richard!

    Prachtig stukje, en het laat zien wat voor ratten het zijn. En dan zijn dit nog de zichtbare …

    • Go4yourself schreef:

      Oja, natuurlijk, de onzichtbare ratten. het krioelt er steeds meer van. Welkom in 2011, Directmailing. Een wildgroei aan onzichtbare OPDRINGERIGE verkopers die je stalken tot in je webbrowsergeschiedenis! DAT is pas erg…

      • Go4yourself schreef:

        Vroeger kon je ze nog afwimpelen in de winkel, nu zetten ze geen voet meer tussen de deur, ze zitten gewoon naast je op de bank, mee te kijken wat je uitspookt op het internet. Om jou beter te leren kennen en je hiermee dan persoonlijke reclame uitingen te presenteren, waar je (bijna) geen NEE tegen zeggen kan! Foei! En hoe heten die onzichtbare meekijkers? Google…Mozilla… Firefox…IE… etc

  4. Dag Richard,

    Gefeliciteerd met je verjaardag. Met je laatste blog concludeer ik in iedergeval, met plezier, dat er voor ons nog werk is in deze wereld.

    Fijne verjaardag!

    Groetjes Jop

  5. Sjakie schreef:

    En ook nog een verloopdatum erbij.. Mag tegenwoordig echt niet meer! Fijne verjaardag!

  6. Jochem Lub schreef:

    Ik feliciteer je zonder bon!

  7. Anton schreef:

    gefeliciteerd ;)! 😀

  8. Tja, da’s wel suf.

    Als troost heb ik je een (gratis) felicitatie-SMS gestuurd! 🙂

  9. George schreef:

    Waar maak je je druk om. Als je – in eerste instantie – blij was met ’t kadootje, dan was je toch (even) blij; al een kado op zich!

    En toen je las wat de voorwaarden waren, was je opgelucht dat je niet voor een sigaar uit eigen doos naar de Bijenkorf bent afgereisd. Dat bespaarde je tijd en ergenis. Wat een kado!

    Ik begrijp dus helemaal niet waar je zo negatief over doet; twee kado’s is toch beter als geen?

  10. Verbeterman schreef:

    Richard, in elk geval van harte gefeliciteerd en veel fun vandaag. Ik zou gewoon weg gaan bij Vodafone. Volgens jou eigen koeientheorie zijn al die aanbieders toch hetzelfde.
    De Verbeterman

  11. Erik mathlener schreef:

    Gelukkig schijnt de zon Richard! Tenminste, hier wel. Mocht dat bij jou wat minder het geval zijn, dan is er altijd wel iemand anders in de buurt die een zonnetje kan zijn. 🙂

    Gefeliciteerd!
    Erik.

  12. Derk Jan Postema schreef:

    Beste Richard, van harte gefeliciteerd. Wat raar toch dat het nu aan Vodafone te danken is dat ik via deze indirecte weg op de hoogte kom van het feit dat je vandaag je verjaardag viert. Maar de felicitaties zijn er niet minder om. En wat je column betreft: je hebt weer helemaal gelijk en ik heb er weer bijzonder om kunnen lachen (al is het onderwerp natuurlijk te treurig voor woorden).

  13. Bert schreef:

    Ik vrees dat mijnheer Vodafone niet meer van zich laat horen, althans de eerstkomende 11 maanden. Van mij (eveneens zonder bon) in ieder geval de hartelijke felicitaties. Welgemeend en zònder winstbejag! Maak er een mooie dag van…

  14. Dank voor alle felicitaties en leuke reacties!

    En @George: de dag dat ik mij nergens meer druk om maak hoop ik niet mee te maken 😉

  15. Luut Vlastra schreef:

    Beste Richard,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Gelukkig heb je nu nog de kleine lettertjes kunnen lezen, als dat niet meer zo goed gaat krijg je misschien wel een gratis bus- of bootreis 🙂
    Maar de plaag van berichten met “gratis” of “je hebt een… gewonnen” zijn schering en inslag. Zijn er dan toch meer koeien dan mensen??
    Geniet van deze dag

  16. Go4yourself schreef:

    Goed gezegd!

    Het gaat hier idd om een fraaie marketingstrategie. Het heeft (bijna) niks meer met jou als persoon te maken. Echter, de Bijenkorf wil hier juist een slaatje uit slaan.
    Meneer Vodafone, ik heb een goede tip voor u.
    Misschien heb ik het verkeerd gelezen, maar in dit boek: How to win friends & influence people, van Dale Carnegie Staat heel goed beschreven hoe of klanten, zeg maar mensen, behandeld willen worden.
    Mocht u het boek lezen, dan ben ik ervan overtuigd dat u Richard volgend jaar een veel toepasselijker kado schenkt.
    En om ook nog wat kleine lettertjes bij te voegen;
    *Dan profiteert u er wellicht ook nog van, meneer Vodafone!

    Oja Richard, ik wens je een toffe verjaardag toe natuurlijk! Hiep hoera!

    Maurice Verhoeven
    Go4yourself.com

  17. Willem67 schreef:

    Begrijp ik het goed? Voor je gewenste cadeau moet je eerst te veel betalen om vervolgens “korting” te krijgen, en je alsnog op de normale prijs komt – die je al zonder cheque zou betalen. Immers de Bijenkorf is op tal van gebieden een stuk(je) duurder dan ‘gewone’ web(shops). FAIL.

  18. blubbeltjes schreef:

    Gefeliciteerd met je verjaardag!

  19. Kijk, BEN begrijpt het wel:
    http://www.ben.nl/jarig/

    Zo kan Vodafone het toch ook?

  20. Francesca schreef:

    Via twitter op deze pagina gekomen. Leuk verhaal over vodafone, leuk geschreven en helemaal waar. Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag!

  21. Den schreef:

    Ach het is gewoon een kortingsbon… What’s new? Niet zeuren en weggooien..

  22. Vodafone Webcare heeft, naar aanleiding bovenstaande column, contact met mij opgenomen. In plaats van een bon die pas waarde zou krijgen als ik eerst zelf 75 euro zou uitgeven bij de Bijenkorf, krijg ik nu als ‘goedmakertje’ tien euro. Dat bedrag wordt in mindering gebracht op mijn Vodafonerekening. Ze doen dat echter niet voor andere klanten die ook zo’n rare verjaardagskaart hebben gehad. Krijgt u ook het Youp-gevoel? Oordeel zelf aan de hand van het gesprek tussen Vodafone (V) en mij (RE).

    V: Goedemiddag, alsnog gefeliciteerd met uw verjaardag.
    RE: Dankuwel, dat is erg attent.
    V: Wij vinden het vervelend dat u geen goed gevoel heeft overgehouden aan die cheque van de Bijenkorf. Wij bieden u daarom aan om 10 euro te crediteren op uw telefoonrekening van deze maand.
    RE: Dat is natuurlijk heel aardig. Gaat u dit dan ook doen aan alle andere klanten die zo’n cheque hebben gehad?
    V: Nee, dit doen we alleen voor u. Het is tenslotte een individueel geval en u bent de eerste die erover klaagt.
    RE: De meeste mensen vinden het net zo irritant, maar gooien die kaart gewoon weg. Ik denk dat iedereen die zo’n Bijenkorf-bon heeft gehad ook veel liever 10 euro creditering op hun rekening zouden willen. Of heeft u veel reacties gehad van mensen die jullie bedankten voor die cheque?
    V: Als je toch naar de Bijenkorf gaat en een groot bedrag uitgeeft, is het natuurlijk wel mooi meegenomen.
    RE: Ja. Dat snap ik. En nou we het toch over de Bijenkorf hebben, heeft de Bijenkorf inderdaad betaald voor deze actie aan jullie?
    V: Daar hebben we het over gehad intern, maar daar is ons niets over bekend.
    RE: Jullie doen dit gewoon vanuit filantropische insteek ten gunste van de Bijenkorf?

    Afijn, en zo spraken we nog een kwartiertje door. Uiteraard heb ik geen bandopname van het gesprek, maar dit geeft de highlights in mijn beleving wel weer.

    Wat mij steekt, is dat Vodafone dit aanbod alleen aan mij doet. De reden van hun aanbod: ik heb er een blog over geschreven. Of mag iedereen die zo’n cheque heeft gekregen zich aanmelden om de cheque om te zetten in een 10 euro creditering van zijn rekening? Mijn advies aan alle Vodafone klanten met zo’n bon: schrijf ook een blog en meld u op twitter bij @VodafoneNL. Noem gerust mijn naam 😉

    En @VodafoneNL nog een tip. Vraag de volgende keer gewoon aan boze klanten wat zij zelf als oplossing zien. Dat is een stuk eenvoudiger en je voorkomt dit soort flaters. Succes!

  23. John Verbruggen schreef:

    Tja daar word je niet vrolijk van. Geef je ze een kans om hun fout goed te maken…

  24. Sylvia Kuijsten schreef:

    Ooeeww, ik denk dat ik ook eens een vernietigende column over Mona puddinkjes schrijf, misschien levert het me nog wat gratis toetjes op ^^. Anyway, tjah, zulke bonnen krijg ik vaker, ze gaan linea recta in de oud papier bak 😉

Geef een reactie

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

