richardengelfriet.nl

Home » Ondernemerschap en marketing » Weg met de disclaimer!

Weg met de disclaimer!

Een oprukkend fenomeen op websites en onderaan emailberichten: de disclaimer. In lange en omslachtige zinnen lees je daar bepalingen over aansprakelijkheid, geheimhouding en allerlei andere juridische bepalingen. Ondernemer Richard Engelfriet gebruikt liever zijn gezond verstand, en roept iedere ondernemer op te stoppen met deze toneelstukjes zonder inhoud.

Een voorbeeld
“Dit e-mailbericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n) en strikt vertrouwelijk of anderszins wettelijk beschermd. Organisatie X kan op geen enkele wijze verantwoordelijk of aansprakelijk worden gehouden voor en/of in verband met de gevolgen van en/of schade ontstaan door het onjuist, onvolledig en/of niet-tijdig versturen en ontvangen van de inhoud van dit bericht.”



Bezwaar 1: Een disclaimer is een mededeling, geen juridische afspraak
De verzender van bovenstaand bericht doet net alsof ik dit bericht niet mag doorsturen. Maar daar ben ik helemaal niet mee akkoord gegaan! Het is net alsof je op straat eerst je pincode tegen iemand zegt, om daarna te zeggen: ‘maar dat mag je niet doorvertellen hoor!’. Een afspraak over vertrouwelijkheid is natuurlijk pas een afspraak als beide partijen daar op voorhand mee akkoord zijn gegaan. Als je graag wilt dat iets vertrouwelijk behandeld wordt, moet je dus geen disclaimer gebruiken, maar eerst aan iemand vragen of hij bereid is om een bepaald stuk informatie geheim te houden.

Bezwaar 2: U stelt zich niet aansprakelijk…maar een ander wel!
Disclaimers bevatten altijd een zinnetje waarin staat dat men zich ‘niet aansprakelijk stelt’ voor schade en ander leed wat u kan overkomen. Iedere jurist weet dat dit onzin is. Als ik met een t-shirt over straat loop met de tekst ‘ik stel mij niet aansprakelijk’, en u vervolgens een flinke mep verkoop, kunt u zonder problemen de schade op mij verhalen. Nog een voorbeeld: als u uw jas afgeeft bij de schouwburg en zo’n bonnetje krijgt met een nummer erop, kunt u de schouwburg gerust aansprakelijk stellen als na de voorstelling uw jas er niet meer hangt. Zelfs al hangt er een bordje met ‘de directie stelt zich niet aansprakelijk voor…’. Door het bonnetje mag u immers verwachten dat men netjes met uw jas omgaat.

En zo geldt dat natuurlijk ook met opmerkingen over aansprakelijkheid in disclaimers. Stel dat ik bij u een sapcentrifuge koop, deze niet aan de praat krijg en per email aan u vraag hoe dat ding werkt. En stel dat u mij dan adviseert om op knopje X te drukken. Als dat ding vervolgens in mijn gezicht ontploft, kan ik in alle vertrouwen naar de rechter stappen voor een schadevergoeding. Of dacht u nu echt dat een rechter dan gaat zeggen: ‘Ja, heel vervelend voor u, maar er stond onderaan de mail een disclaimer dat de leverancier zich niet aansprakelijk stelt’.

Bezwaar 3: Een disclaimer wekt weinig vertrouwen bij uw klanten
Ondernemers hebben altijd de mond vol van klantgerichtheid, ze beweren ‘concreet en in de praktijk toepasbaar advies’ te leveren of producten aan te bieden van ‘de hoogste kwaliteit’. Om vervolgens in een disclaimer te communiceren dat ze zich op voorhand terugtrekken van iedere vorm van aansprakelijkheid en zich indekken voor iedere fout die ze wellicht in de toekomst zouden kunnen maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de site van de Kamer van Koophandel. Die site staat bordevol tips en ideeen over ondernemerschap. Ze willen ondernemers verder laten komen met ondernemen. Maar…daarna lezen we in hun disclaimer dat ze weliswaar hun best doen voor u, maar dat ze niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Het is alsof de bakker je een brood verkoopt met de mededeling: ‘Dit is echt een heel lekker brood, maar ik sta niet in voor de smaak. Ik doe er echt mijn best op, maar het kan dus ook best heel vies zijn. En dat is, beste klant, helemaal uw probleem’.

Tot slot: Een disclaimer is erg ongezellig
Natuurlijk is het prima om belangrijke afspraken juridisch netjes af te timmeren, en bij een order alle details met uw klant door te nemen. Stel desnoods een uitgebreid contract op en zet daar uw handtekening onder. Maar waarom toch standaard onder iedere email een disclaimer? Waarom krijg ik ook een disclaimer onder een mail van iemand die mij een simpel kattebelletje stuurt? Afgelopen kerst maakte een bedrijf het wel heel bont. Ik kreeg een nieuwjaarswens per email. Ze wensten ‘mij en mijn familie’ een geweldig 2011 toe, en hoopten dat ik aankomend jaar nog eens gebruik van hun diensten zou maken. Om vervolgens af te sluiten met een disclaimer waarin stellig stond dat ik deze mail niet door mocht sturen, dat iedere schade die voortvloeide uit het al dan niet opvolgen van adviezen in de email geheel voor mijn kant was en dat zij zich onttrokken aan iedere aansprakelijkheid nu en in de toekomst. Gezellig.

Leve het gezond verstand!
Er is helemaal niets tegen het maken van afspraken. Maar afspraken maken doe je samen. Eenzijdige disclaimers hebben juridisch geen enkele waarde, brengen de waarde van uw dienstverlening in diskrediet en zijn bovendien nog eens erg ongezellig. Ondernemers met lef halen hun disclaimer weg!

DISCLAIMER
Door het lezen van deze column gaat u automatisch akkoord met de inhoud hiervan. Het is na lezing van deze column niet langer toegestaan een disclaimer onder uw emailbericht en/of website te gebruiken. Ik stel mij aansprakelijk voor alle winst die voorvloeit uit de gestegen omzet die u op deze wijze verkrijgt.


13 reacties

  1. Liesbeth Tettero schreef:

    Ooit heb ik bij een organisatie gewerkt waar men ook een enorme disclaimer onder de mails wilde. Werd daar een beetje recalcitrant van en heb mijn mails aan de aanstichter steeds ondertekend met disclaimers als ‘elke gelijkenis met bestaande personen berust op toeval’ en ‘resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst’. Niet dat het veel hielp…

  2. Nicolette schreef:

    En ik altijd maar denken dat ik de enige ben die zich eraan ergert en het nut er niet van inziet! Goed om te weten dat ik niet alleen sta. Overigens geen bezwaar als ik deze blog even onder mijn vrienden verspreidt? Staat niet in je disclaimer tenslotte!
    Gr.
    Nicolette

  3. Gerard schreef:

    Deze vind ik mogelijk nog irritanter:
    Please consider the environment before printing this e-mail.

    Ik print geen e-mails. En al deze loze tekst levert dataverkeer op en is dus niet best voor the environment.

  4. Ralf Embrechts schreef:

    Wat is leven toch heerlijk, al jaren disclaimerloos.
    Perfecten voorbeelden hoe doorgeslagen claimgedrag zou kunnen zijn.
    Helaas overgewaaid van Big Brother in de USa, die hiervoor vast niet meer te claimen is …

  5. Ralf Embrechts schreef:

    en als je een mail een paar keer replyd, dan hopen de disclaimers zich op als overbodig vulles onder aan de mailcorrepondentie.
    Wie-o-wie schaft dit af i.h.k.v. overbodige en zelfverzonnen regeltjes?

  6. johan schreef:

    zelfs bij de belastingdienst doen ze hieraan. da’s toch grappig. blijkbaar weten ze het zelf ook niet. dus ik vermoed dat ze het niet erg vinden als je jezelf vooral niet te kort te doen als je iets moet aangeven. =)

  7. corposcoop schreef:

    En wederom een pittige blog. Ga zo door!

  8. Smokey schreef:

    Net zo voor de klant / bedrijf relatie: noreply@bedrijf.nl (UPC heeft ze bijvoorbeeld, en Binckbank ook). Een email adres waar jij wel email van binnen krijgt maar niet op mag replyen. Je krijgt dan zelfs een bounce!

    Wel de gemakken van email willen gebruiken om mij makkelijk en goedkoop te spammen, maar niet mij datzelfde gemak bieden om het bedrijf te bereiken…

    Disclaimers, noreply adressen en websites waar je geen of moeilijk een adres vind laat staan een telefoonnummer! Willen deze bedrijven geen klant contact meer? Vinden ze klanten dan echt zo lastig tegenwoordig?

  9. Dag Richard,

    Leuk stukje, en ook overigens ben je goed bezig met je communicatie-uitingen, als ik zo vrij mag zijn. Kom hier via LinkedIn, via de groep Interim Manager NL en via je eigen site…

    Maar goed. Ik begrijp je punt en ben het er eigenlijk ook wel mee eens, maar de wereld bestaat niet helemaal uit gezellige mensen, zoals jij, de mensen die hier reageren en, vooruit, ikzelf. Er bevinden zich veel gekken, gestoorden en wat die meer zij op het internet, en die doen dus vaak maar wat ze willen. Schaamteloos en zonder zich enige rekenschap te geven van wat en wie ze allemaal kunnen beschadigen. In sommige gevallen doen ze dat laatste trouwens opzettelijk, bewust. Dat zijn dus allerminst “gezellige mensen”. Denk ook aan copyright, portretrecht en zo. Voor je het weet heb je ook aan zo iemand een mailtje gestuurd, of komt zo iemand langs je site…

    De wereld zit dus anders in elkaar.

    Daarom gebruiken velen – waaronder ik – zo’n ‘disclaimer’. Als een waarschuwing, als een bewustmakertje, als een melding dat je wel moet weten hoe je met bepaalde informatie of bestanden omgaat, zeker ‘als die niet voor u is bestemd’. Dat hoeft juridisch niet helemaal te worden dichtgetimmerd, vind ik. Lijkt me praktisch ook onmogelijk, precies wat je zegt. Maar het gaat er om dat men weet dat je iets niet accepteert. Het is – zeg maar – een stukje opvoeding.

    En wie de schoen past, dus hij of zij die die opvoeding om welke reden dan ook eerder heeft moeten ontberen, die trekt hem maar aan 🙂

    • Joost schreef:

      “Er bevinden zich veel gekken, gestoorden en wat die meer zij op het internet, en die doen dus vaak maar wat ze willen. ”

      Waarom zou een disclaimer daar iets aan veranderen?

      Richards punt blijft dus onverminderd staan: een disclaimer voegt niets toe, en is vooral ergerlijk voor de ontvangende partij.

  10. Marion Wetzels schreef:

    Wij hebben in het programma dienstverlening bij gemeente Nijmegen, onlangs ontdekt dat er onder externe mails een disclaimer werd toegevoegd. Vanuit een klantperspectief onvriendelijk, ook tamelijk achterhaald, en juridisch niet effectief. Na overleg met juristen en ICT is hij verwijderd.
    Marion Wetzels

  11. […] vandaag eens met uw eigen algemene voorwaarden. En als u toch bezig bent, haal dan ook gelijk die onzinnige disclaimers onderaan uw emailadres […]

Geef een reactie

Vul hier uw emailadres in en ontvang iedere nieuwe column in uw inbox!

Bestel mijn boek ‘De Succesillusie’

